Počítačová hra Kingdom Come: Deliverance II, nově uvedená 4. února, přenáší hráče do středověké Kutné Hory. Vydat se po stopách virtuálního hrdiny Jindřicha ze Skalice a po autentických lokacích, kde se ve městě pod Barborou pohybuje, budou moci od dubna i návštěvníci v reálném světě. Průvodcovská služba Kutná Hora připravila prohlídkové okruhy inspirované pokračováním této světově uznávané počítačové hry, vyvinuté českým studiem Warhorse.
Warhorse Studios oslovilo ke spolupráci kunsthistorika a kutnohorského památkáře Aleše Pospíšila
Tvůrci na detailním zpracování významných lokací v Kutné Hoře, kde pokračuje příběh hlavního hrdiny Jindřicha ze Skalice, započatý v prvním dílu z roku 2018 na Sázavsku, spolupracovali s Alešem Pospíšilem, historikem umění, kutnohorským památkářem a autorem řady publikací o historické architektuře města. „Když mě ještě v předcovidové době oslovili, měli již herní plán připravený a terén namodelovaný. Naše spolupráce tak zahrnovala detailnější zpracování nejvýznamnějších objektů, zejména Vlašského dvora, chrámu sv. Barbory a sedlecké kostnice, jak mohly vypadat v roce 1403,“ uvedl Aleš Pospíšil, ale upozornil, že podobu města v předhusitském období nelze přesně vědecky doložit. Přesto výzvu přijal a při rekonstrukci objektů vycházel z dosavadních poznatků, vlastního výzkumu i doposud nepublikovaných zjištění.
Vlašský dvůr: nádvoří dominovaly královský palác s kaplí, hned vedle i dýmník gysárny
„Například Vlašský dvůr v té době představoval čerstvě zmodernizovanou stavbu uzpůsobenou pro časté pobyty krále Václava IV., která v sobě unikátně spojovala několik funkcí: obrannou, výrobní a rezidenční“, podotkl Aleš Pospíšil s tím, že asymetrickému objektu s nestejně vysokými křídly kolem centrálního nádvoří dominovaly královský palác s kaplí, ale hned vedle i dýmník gysárny, kde byla mincovní slitina odlévána do prutů zvaných cány, které byly zpracovávány v přízemních kovárnách zvaných šmitny. Původní podoba Vlašského dvora, jak skutečně vypadal ve středověku, se podle slov památkáře nedochovala, rekonstrukce pro počítačovou hru proto vycházela z písemných pramenů a fotografií z přestavby v 19. století publikovaných na autorových stránkách Zmizelá Kutná Hora.
Chrám sv. Barbory byl ve středověku součástí samostatného areálu obehnaného hradbou
„Ze stavebně historické analýzy chrámu vyplývá, že v roce 1403 stál kaplový věnec kolem chóru s navazujícími předsíněmi a sakristií, a právě někdy v této době byla upravována dispozice z původně projektovaného trojlodí na pětilodí. Tvorba podkladů se časově sešla s mojí disertační prací na FFUK v Praze, na téma stavebních proměn chrámu od 14. století do současnosti,“ zdůraznil Aleš Pospíšil a dodal, že trochu jiný názor než tvůrci hry má na tehdejší podobu zastřešení chrámu a zejména na objekt kaple Božího Těla, který dle jeho výzkumu nebyl nikdy dostavěn, kdežto ve hře je zpodoben jako dokončený.
Také sedlecký areál byl na počátku 15. století k nerozeznání od dnešního stavu
„Základem pro rekonstrukci klášterního areálu se stala moje publikace Sedlec – příběh podivuhodného místa Kutné Hory z roku 2015. Kniha obsahuje počítačové rekonstrukce vývoje areálu, tedy i pro 14. a 15. století,“ doplnil Aleš Pospíšil a podotkl, že při tvorbě podkladů pro podobu kostnice využil i nových zjištění z opravy památky, která je prováděna již více než deset let. „Každá generace badatelů pracuje s jiným historickým poznáním, má k dispozici další prameny, informace ze stavebně historických a archeologických průzkumů,“ upozornil kunsthistorik a dodal, že ani ty nejaktuálnější poznatky o objektech nemusejí být pro účely hry ty nejdůležitější. „Je nutné si uvědomit, že nejde o vědecký dokument, ale o počítačovou hru, která má svůj scénář i technické limity,“ uzavřel Aleš Pospíšil.
Kutná Hora se připravuje na příliv turistů, Průvodcovská služba Kutná Hora připravila prohlídkové okruhy, které povedou místy, kudy se prochází i virtuální hrdina Jindřich ze Skalice
„Úkol připravit prohlídkovou trasu inspirovanou reáliemi z počítačové hry Kingdom Come: Deliverance II jsme od rady města dostali na přelomu loňského srpna a září,“ uvedla Andrea Kapounková, ředitelka Průvodcovské služby Kutná Hora, a představila dva nové produkty inspirované počítačovou hrou a třetí, na kterém se spolupodílí.
V inspiraci na novou počítačovou hru a zároveň při příležitosti 30. výročí zápisu Kutné Hory na Seznam UNESCO připravila Průvodcovská služba prohlídku o třiceti zastaveních.
„Aplikace je určena pro individuální turistiku, nezávislou na čase. Návštěvníky zavede nejen na místa, která inspirovala počítačový svět. Dává tipy, kam si zajít na kávu, kde se dobře najíst a které památky je možné navštívit,“ řekla Andrea Kapounková a doplnila, že v podstatě spojuje pohodu, přírodu, památky a prohlídku celého města tak trošku jinak.
Komentované prohlídky provedou návštěvníky po stopách virtuálního hrdiny ve hře Kingdom Come: Deliverance II
Další novinkou, přímo postavenou na počítačové hře Kingdom Come: Deliverance II, jsou komentované prohlídky pro skupiny vedené kostýmovaným průvodcem. Ve Vlašském dvoře skupinu uvítají pregéř nebo jeho manželka a poté se vydají po stopách příběhu historickým centrem města. Cestou si vyzkouší ražbu mincí, ochutnají středověkou kuchyni, v expozici alchymie Sankturinovského domu získají poslední ingredience, pomocí kterých se při pokusu ve sklepení budou snažit rozluštit mincmistrovo tajemství: Co udělal, aby se mu z královské pokladnice neztrácelo stříbro. Tato zážitková prohlídka bude trvat přibližně šest hodin.
Andrea Kapounková, ředitelka Průvodcovské služby, ve videohře ocenila ztvárnění původní radnice, která stávala na Palackého náměstí. Jak doplnil Aleš Pospíšil, ve hře je správně lokalizována a ztvárněna i s orlojem, který podle písemných pramenů patřil vůbec k nejstarším svého druhu v Čechách.
KCDlive nabídne ucelený přehled dostupných zážitků inspirovaných přímo počítačovou hrou
Ve spolupráci s turistickou oblastí Kutnohorsko–Kolínsko, CzechTourism, Středočeskou centrálou cestovního ruchu a Malešovem jsme se zapojili do dalšího projektu, který nese název KCDlive. Webový portál nabídne ucelenou nabídku dostupných zážitků inspirovaných počítačovou hrou. Průvodcovská služba se v úzké spolupráci s Malešovem podílí také na interaktivní stezce z Kutné Hory do Malešova.
M. Pravdová