Kino Modrý kříž uvedlo na svém plátně film mladého režiséra, moderátora, dabéra, herce a youtubera Aleše Kaiznera. Diváci film Reklama na Vánoce zhlédli poprvé 18. listopadu.
Slavnostní uvedení filmu naplánovali organizátoři v 19:00, kdy na pódiu režisér a moderátor Aleš Kaizner přivítal hereckou delegaci, jejíž součástí byli tvůrci hlavních postav celého příběhu, tedy Oldřich Hajlich, Anna Jílková a Kateřina Bláhová. Dále pak Petr Gelnar, Veronika Mejzlíková, Martin Šnajdr a Bára Horčičková.
„Krásnou roli ve filmu měl také můj mladší bratr Matyáš, též člen herecké delegace, v neposlední řadě doplněnou skvělým Michalem Jagelkou. S ním do Kutné Hory přijel i jeho partner, moderátor Aleš Cibulka, který si film prý velmi užil a společně prý nedokázali zadržet slzy dojetí,“ popisuje režisér Aleš Kaizner. Herci pak společně s ním sdíleli s diváky své zkušenosti, dojmy a pocity z natáčení. Následovalo samotné promítání filmu.
Film Reklama na Vánoce je zajímavý i tím, že se natáčel v Praze, Kutné Hoře a italských Benátkách. Na pozadí filmu diváci mohli slyšet hlasy dabérů Bohdana Tůmy, Jitky Moučkové, Silvie Matičkové a Ludvíka Krále.
Aleš Kaizner je rodák z Kutné Hory a nepochybně jeden z mnoha mladých talentů našeho města. „Narodil jsem se tu, vyrůstal a dodnes bydlím, byť mě má profese zavedla spíše do Prahy. Vystudoval jsem pražskou konzervatoř a již několik let se divadlu a převážně dabingu věnuji,“ doplňuje A. Kaizner.
V následujícím rozhovoru Vám režisér prozradí více zajímavostí.
Co Vás přivedlo k myšlence natáčet film(y)? Byl to Váš dlouhodobý sen, nebo jste se k tomuto nápadu dopracoval později?
Natáčení filmů je pro mě velká škola i zábava. Na konzervatoři jsem se rozhodl, že by mě vlastně bavilo psát a vést svá vlastní díla, poznávat skvělé herce a tvořit bezvadný tým s lidmi, kteří mě inspirují, nebo se v lepším případě inspirujeme navzájem. Musím s velkou pokorou říci, že právě u „Reklamy na Vánoce“ se to stalo.
Natočil jste už nějaké jiné filmy před tímto? Případně plánujete další podobné projekty?
Zhruba ve svých 18 letech jsem zde v Kutné Hoře natočil studentský film, komediální muzikál ze školního prostředí. Mělo to ale nezvyklou délku „studenťáku“, celých 80 minut. Film se jmenoval „REVIVAL Klip života“ a také měl premiéru v našem kutnohorském kině. V obsazení byl tenkrát například i Jiří Lábus, Michal Holán, Michaela Dolinová nebo „princezna ze mlejna“ Andrea Černá. S věkem a zkušenostmi se ale snažím posouvat dál. Nový projekt teď ještě neplánuji, ale rozhodně něco přijde. V podstatě jsem po premiéře zaslechl, že herci už plánuji druhý díl „Reklamy“ (tentokrát asi Reklamy na Velikonoce) za mě.
Do tvorby filmu vstoupila pandemie. Jak moc covid proces natáčení ovlivnil?
S pandemií koronaviru se nám zbortil vlastně téměř celý projekt. Ze dne na den se zastavilo natáčení, herci se báli a nechtěli chodit ani do jiných prací, natož na natáčení. Někteří pro jistotu zůstali na svých chatách nebo dokonce v zahraničí. Po těch dvou letech jsme se ale rozhodli pokračovat. Několik záběrů jsme zachovali, jiné se musely přetočit. Změnilo se obsazení kvůli závazkům několika herců, změnily se i natáčecí lokace, protože se během dvou let třeba vystřídalo vedení, a to již nebylo tak svolné. Jak se ale říká, všechno zlé je pro něco dobré. Já myslím, že nám ta pauza prospěla, vylepšil se scénář i tým a v neposlední řadě jsme získali i naše „eso v rukávu“. Z původního obsazení Pavla Kříže (který právě nakonec zůstával v zahraničí a následně se vracel jen na velké projekty) se stal Predrag Bjelac, známý jako Igor Karkaroff z Harryho Pottera.
Napsat dobrý scénář určitě trvá dlouho. Kolik času jeho tvorba zabrala vám?
Scénář jsem nejprve sám tvořil zhruba tři měsíce, načež mi první obsazená herečka doporučila dramaturga a s ním jsme scénář ještě konzultovali a vylepšovali. Pak se vše ještě upravovalo během pandemie a někdy se scény upravily ještě na place. Troufnu si proto říct, že je scénář společná tříletá práce.
Spojení tématu Vánoc a reklamy je bezesporu zajímavé. Jak jste na to přišel?
Toto téma mě napadlo proto, že nabízí neokoukané prostředí reklamního studia v nejspíš nejvytíženějším období Vánoc. Odtud i název. Popravdě jsem ale čerpal z naší původní divadelní hry, kterou jsme si napsali a hráli ještě jako amatérský spolek zhruba před šesti lety.
Dát dohromady kolektiv, ve kterém se bude dobře fungovat a jehož členové se budou mít rádi, musí být těžký úkol. Ale zdá se, že Vám se to povedlo. Bylo pro Vás těžké dát herce dohromady a vůbec vymyslet, koho do konkrétní role obsadit?
Herecké obsazení pro mě byla výzva. Tím, že se pohybuji v dabingu, jsem chtěl obsadit převážně dabingové herce, jelikož jsou neokoukaní a přesto výborní. Hodně se mezi sebou znají (známe), takže to bylo hned jednodušší. Důležité pak bylo je doplnit o známější obličeje, kdy jsem vsadil na to, že jsem si herce vybral podle typu a troufl si je oslovit.
Naším štěstím bylo, že jsme každému herci (a to jsou prosím jejich vlastní slova) dokázali dodat pocit důležitosti, i když byl jen v malé roličce, že jsme s každým jednali krásně, a ačkoli to byla malá produkce a nebyly žádné velké finance, cítili se u nás jako v bavlnce. To vždycky tak krásně zahřeje u srdce. Jsme všichni za složení týmu neskutečně šťastní.
Film od diváků sklidil velký úspěch. Jste i Vy nadšený, nebo máte nějaké výtky či něco, co byste třeba změnil, udělal jinak?
Za to, jak film dopadl, a že se divákům líbí, jsem opravdu vděčný. Jsem spokojený. Samozřejmě se vždy, když už to vidíte po sedm set padesáté čtvrté, najdou chyby a věci, které bych sám dnes zlepšil. Ale teď už to musím brát jen jako vyšší cíl do příště. Například jsme někdy neměli úplně dobře naostřený záběr. Točilo se ve 4K rozlišení. Když se ale pak výsledek přenese do Full HD nebo i 2K, neostrosti jsou vidět ještě více. Na to teď vím, že si musíme dát pozor.
Dora Procházková



































