733 dětí z Kutnohorska vyřešilo společnou výzvu

5 let, 16 škol, 733 dětí. Takové jsou statistiky programu Řešíme společnou výzvu, jehož slavnostní zakončení proběhlo 13. května v kutnohorském kině Modrý kříž. Program na školách v regionu podporuje aktivnější zapojování dětí do výuky a jeho garantem je Centrum podpory vzdělávání.

Princip je zdánlivě prostý: třída dostane jeden školní rok a 6 000 korun na to, aby něco ve své třídě nebo škole zlepšila. Učitel zároveň prochází vzděláváním v oblasti participace dětí, učí se různým nástrojům, jejichž cílem je dát dětem více důvěry a přenechat jim více zodpovědnosti. Třída na tématu celý rok pracuje a učitel si na něm zkouší, jak různé metody fungují, a diskutuje to s lektory a dalšími kolegy.

Letos se do programu zapojilo šest tříd a výsledky svého snažení prezentovali žáci na zmiňované slavnosti. Děti ze ZŠ a MŠ Kácov se rozhodly pro vzájemné návštěvy ve třídách a potom pro společné stanování s rodiči v nedalekém kempu. „Chtěli jsme tam jet Titanikem, ale bylo by těžké ho vylovit, tak jsme si nakonec vybrali vlak,“ řekl jeden z prezentujících prvňáčků.

Kvinta z Církevního gymnázia se rozhodla pro výlet na Šumavu. Děti samy zařizují ubytování, dopravu, program, jídlo – na místě budou samy vařit. „Nejtěžší pro nás bylo dohodnout se, jak těch 6 000 nejlépe využít. Pan učitel nás do toho ponořil a nechal to fakt na nás, což bylo náročné, ale přimělo nás to pracovat rychle a hodně nás to sblížilo,“ říká kvintánka Eliška.

Třída z „průmyslovky“ vymyslela mimo jiné společné grilování před školou. Šesťáci ze ZŠ Žižkov se dohodli na návštěvě pražské Zoo. Rozdělili se na týmy – jeden měl třeba za úkol rozvrhnout rozpočet, jiný zajistit dopravu, další chystal hry do vlaku. „Nikdy jsem dceru neviděla přijet z výletu tak unavenou – spolu s dalšími dvěma kamarádkami si vybrala, že bude provádět spolužáky po ZOO,“ komentuje projekt Lada Bartošová, matka šesťačky Dory ze ZŠ Žižkov. „Myslím, že poprvé zažila, co to znamená, mít odpovědnost za ostatní,“ pochvaluje si.

Sedmáci z ZŠ Tomáše G. Masaryka letos vyrazili na únikovou hru. I samotní žáci ale přiznávají, že nešlo jen o „výlet“. „Rozhodně vnímáme, že se hodiny tenhle rok změnily. Děláme teď víc různé hry a lépe jsme se na paní učitelku napojili. Můžeme se také do výuky sami zapojovat, někdy dokonce i my, žáci, učíme,“ říká sedmačka Adéla.  

„Pokud mají děti pocit, že mohou ve škole ovlivňovat různé věci, mívají spíš pocit, že je i jejich a vybudují si k ní pozitivnější vztah,“ říká Matyáš Grimmich, lektor Řešíme společnou výzvu.

Na začátku programu stojí mapování Eduzměny na kutnohorských školách, jehož cílem bylo v roce 2020 zjistit, jaké mají potřeby. Mimo jiné z něj vyplynulo, že mnohé děti bojují s nedostatkem motivace k učení. „Spolu se Společností pro kreativitu ve vzdělávání jsme proto vyvinuli tento program, jehož cílem je podpořit učitele, aby děti více zapojovali, aby byly aktivnější, a učení je pak i více bavilo,“ říká Klára Kolmanová, garantka Řešíme společnou výzvu.

Součástí slavnostního dopoledne bylo i taneční vystoupení dětí ze ZŠ Křesetice a žákovského parlamentu z Uhlířských Janovic. Zkrátka, vše se točilo okolo toho, že když děti dostanou prostor a důvěru, dokážou neskutečné věci. 

Lucie Römer, redaktorka

Centrum podpory vzdělávání Kutnohorsko

Foto: M. Pravdová

Zavřít menu