Eduzměna znamená zapojení všech zúčastněných s cílem učit jinak a lépe

Kamila Drtilová, manažerka a koordinátorka projektu Eduzměna, popisuje, co Eduzměna je, proč je pilotována právě na Kutnohorsku a co je jejím cílem.

Eduzměna je pro Kutnohorsko unikátní příležitostí vyzdvihnout vzdělávání jako téma, které stojí za to, věnovat pozornost. Vycházíme z dat, která říkají, že 75 % dětí je ve škole pasivních, což je jedním z důvodů, proč 32 % českých dětí škola nebaví.

Eduzměna je dlouhý příběh o tom, jak se spojili lidé, kteří vzdělávání rozumějí, a lidé, kteří do vzdělávání investují. Iniciátorem Eduzměny je Zdeněk Slejška, kterého vždy bavilo přemýšlet o celkovém systému vzdělávání, jak je co ovlivňováno a co je zapotřebí řešit. Se svým týmem oslovil jednotlivé finanční dárce a všichni se společně shodli na tom, že je dobré netříštit finance a energii na dílčí projekty, ale zkusit vymyslet projekt na systémovou změnu. A protože systémová změna se velmi obtížně provádí na velkém území, rozhodli se, že vyberou území, na kterém mohou zkoušet a teprve poté systémově implementovat. A proč si vybrali Kutnohorsko? Po sérii různých analýz a hledání toho vhodného regionu bylo Kutnohorsko vybráno mezi několika okresy, které z hlediska socio-ekonomického i z pohledu struktury škol je ideálním „průměrným“ regionem České republiky. Dalším faktorem byla skutečnost, že region a jeho organizace byly připraveny tuto změnu realizovat. Na Kutnohorsku je tedy testován pětiletý projekt, který, bude-li vyhodnocen jako přínosný, by mohl být aplikován do celé České republiky.

Eduzměna pracuje se všemi, kterých se vzdělávání týká. V centru změny jsou děti, ale součástí ekosystému školy jsou také učitelé, ředitelé, zřizovatelé a samozřejmě rodiče. Pro tyto všechny tu Eduzměna je, se všemi různě pracuje. Dítě je ale pro celý projekt středem všeho. Chceme, aby se děti učily naplno, s nadšením, s rovnými šancemi a aby je školy skutečně připravovaly na výzvy 21. století. Škola je provizorní svět, kde se má dítě učit to, co bude jednou v životě skutečně potřebovat.

O Eduzměně obecně

Eduzměna funguje jako platforma propojující různé partnery z občanského, soukromého a veřejného sektoru. Nadační fond založily čtyři české nadace: Abakus – Nadační fond zakladatelů Avastu, Nadace České spořitelny, Nadace Karla Janečka a Nadace OSF). K podpoře fondu se postupně připojily Nadace Jablotron, Nadace RSJ a pan Serge Borenstein z Karlín Group. Prvním projektem Eduzměny je právě realizace pětiletého pilotního programu rozvoje škol na Kutnohorsku. Jednou z prvních výrazných akcí, které Eduzměna v Kutné Hoře pořádala, byl Edufest.

Hravé učení, to byl Edufest

Díky Edufestu se v neděli 19. září centrum Kutné Hory změnilo v jednu velkou zábavnou interaktivní učebnu, v níž se s nadšením potkávaly děti i dospělí. „Cílem dnešní akce bylo dát lidem zažít, že se dá učit jinak. Proto máme zapojené i různé organizace, které nám pomáhají široké veřejnosti ukázat, jak by mohla škola 21. století vypadat,“ shrnula Edufest PR koordinátorka Eduzměny Zuzana Křivánková. Zastávek s různorodými úkoly bylo v centru Kutné Hory celkem šest. Každé stanoviště mělo v obsahu zakódovanou jednu kompetenci, se kterou by děti měly odcházet vybavené ze škol a které považuje Eduzměna za pro život důležitější než učení se nazpaměť: kritické myšlení, schopnost reflektovat realitu, schopnost komunikovat s lidmi, proaktivitu a vnitřní sílu ve formě práce s vlastní psychikou. A tak návštěvníci prošli Domovem představivosti v Dačického domě, Prostorem pro odvahu na Palackého náměstí, Továrnou myšlení v GASK, Chrámem vnitřní síly, který se nacházel v knihovně, a Cestou porozumění na zahradě u Domu dětí a mládeže Dominik. Zájem o Edufest byl veliký a reakce dětí i jejich rodičů nadšené. A právě toto je vize Eduzměny, hravé učení, na němž participují všichni ti, kterých se vzdělávání týká.

rdk

Zavřít menu