Pětiletý projekt Eduzměny na Kutnohorsku vyvrcholil konferencí. Školám bude pomáhat nové Centrum podpory vzdělávání

Letos v červnu vyvrcholí na Kutnohorsku pětiletý pilotní projekt Nadačního fondu Eduzměna, jehož cílem bylo podpořit všechny školy v regionu a zjistit, co jim nejvíce pomáhá v rozvoji. Získané zkušenosti a data poslouží k tvorbě účinného modelu regionální podpory vzdělávání, který chce Eduzměna do roku 2030 rozšířit na pětinu území České republiky. První předběžné údaje z dosavadního průběhu projektu nadační fond zveřejnil na regionální konferenci, která proběhla 24. dubna v Konferenčním centru GASK. Dorazilo na ni přes 150 lidí včetně starostů, ředitelů a ředitelek škol, pedagogů, žáků i zástupců sociálních služeb.

Nadační fond Eduzměna vstoupil na Kutnohorsko v lednu 2020 a postupně navázal spolupráci s 59 z celkem 61 mateřských, základních a středních škol, které v regionu fungují. Do jejich rozvoje zatím investoval 163 milionů korun.

Základem působení Eduzměny je podpora „šitá na míru“, která vychází z aktuálních potřeb konkrétních škol. Každé škole je k dispozici tak zvaný regionální průvodce, který pomáhá vedení i učitelům plánovat a uskutečňovat změny ve způsobech výuky, ale i v oblasti vztahů či osobního rozvoje pedagogů. Eduzměna zároveň nabízí širokou škálu vzdělávání pro pedagogy, organizuje pravidelná setkávání ředitelů, zajišťuje školám sdílené služby, podporuje zřizovatele i aktivní rodiče.

Jedním z hlavních cílů Eduzměny bylo podpořit v celém regionu spolupráci mezi jednotlivými školami a navzájem je propojit. Podařilo se to u 82 % škol, které nově navázaly nebo prohloubily vztahy. „S ohledem na klesající porodnost bude stále více škol řešit nedostatek dětí. Spolupráce mezi školami, jak o ni usiluje i Eduzměna na Kutnohorsku, tak bude klíčová,“ řekla na konferenci Martina Běťáková, ředitelka Odboru podpory škol a zřizovatelů na MŠMT.

Učitelé si například začali navzájem více otevírat hodiny, společných setkání ředitelů se zúčastnilo 55 škol z 61, téměř polovina ředitelů a ředitelek škol v regionu se účastní dlouhodobého vzdělávacího programu. „Teď, když se osobně známe, mi není hloupé, když něco nevím, zavolat několika konkrétním ředitelkám a poradit se,“ říká k tomu ředitelka Mateřské školy Jindice Ludmila Sotonová.

Celkem 16 škol zavedlo triády, individuální konzultace mezi učitelem, dítětem a rodiči, které částečně nahrazují klasické rodičovské schůzky. Každá čtvrtá škola začala více učit venku. Zátěž ředitelů se podařilo snížit i díky nabídce dotační kanceláře, která 31 školám pomohla zprostředkovat dotace od dalších subjektů v celkové výši 23,5 milionu korun. Péče o psychickou pohodu žáků i učitelů se zlepšila díky práci Týmů duševního zdraví, které od roku 2021 provedly více než 10 000 intervencí.

„Ve srovnání s jinými regiony máme díky pilotnímu projektu více školek a škol, které na sobě pracují a jsou otevřené dalšímu rozvoji,“ říká Ondřej Matějka, zástupce ředitele Nadačního fondu Eduzměna a šéf nově vznikající organizace Centrum podpory vzdělávání (CPV) Kutnohorsko. Ta bude i po ukončení projektu Eduzměny v regionu dál nabízet školám osvědčené služby.

Lucie Römer, redaktorka CPV Kutnohorsko, foto: Jiří Coubal

Zavřít menu