ODBOR SPRÁVY MAJETKU se v rámci organizační struktury úřadu na podzim 2021 velmi změnil. Jeho součástí jsou nyní čtyři oddělení, a to oddělení správy nemovitostí, oddělení majetkové, oddělení technické a oddělení sportu. Odbor sídlí na Havlíčkově náměstí v přízemí Vlašského dvora. „Již z názvu samotného odboru je zřejmé jeho zaměření. Správa majetku je však pojem velmi široký. Proto se pokusíme přiblížit po odděleních, které části majetku se každé z nich věnuje a co a jakým způsobem v nich může občan zařídit,“ uvedla inženýrka Blanka Maternová, vedoucí odboru správy majetku.
Oddělení správy nemovitostí
Oddělení správy nemovitostí má ve své péči budovy, bytové a nebytové prostory v majetku města a rovněž pozemky, které nejsou veřejným prostranstvím.
„Často se setkáváme s dotazem na volné byty, nebytové prostory nebo zahrádky k pronájmu. Naším cílem je mít prostory vhodné k využití obsazené tak, aby sloužily svému účelu. Proto je-li byt nebo nebytový prostor volný a vhodný, objeví se nabídka k využití formou výběrového řízení,“ řekla Blanka Maternová a vysvětlila, že tato řízení se u bytů dějí buď jako komerční, u nichž je rozhodující nabídnutá výše nájmu, nebo v režimu zvláštního určení, kdy je u bytů rozhodujícím kritériem potřebnost uchazečů. U nebytových prostor je to vždy komerční pronájem s tím, že ve vybraných případech město hledá i nájemce s určitým specifickým zaměřením. „Posouzení je samozřejmě na nezávislých osobách čili na bytové komisi a radě města. My úředníci jsme od toho, abychom vysvětlili, poradili, zpracovali, předkládali dle požadavků občanů a dle rozhodnutí rady nebo zastupitelstva,“ konstatovala vedoucí odboru a doplnila, že vedle objektů k pronájmu jsou ještě další prostory, které využívá nebo provozuje přímo město. Všechny tyto potřebují mít zajištěnou technickou péči, revize, kontroly, opravy a v případě uvolněných prostor také celkové rekonstrukce. „To znamená sledovat trh, být v kontaktu s firmami a řemeslníky, s projektanty, techniky, připravovat studie, projekty, zakázky, vše zajistit a objednat včas v požadovaných termínech. Tomu se věnují rovněž referenti z oddělení správy nemovitostí,“ podotkla Blanka Maternová a navázala: „Musejí být také zajištěny teplo, voda, elektřina, prostě celý běžný provoz a v neposlední řadě veškerá agenda spojená jak s pronajímanými, tak provozovanými objekty. To vše, jak provoz, tak údržbu nebo obnovu prostor, je potřeba plánovat, navrhovat a v intencích rozpočtu schváleného pro daný rok zajišťovat s vědomím, že v dalším roce nás čeká stejný úkol.“
U pozemků se to týká zejména pronájmu zahrádek, částí městských pozemků přiléhajících k soukromým. Největší díl pozemků v majetku města na základě nájemní smlouvy spravuje úspěšně společnost Městské lesy a rybníky.
Oddělení majetkové
Od pozemků se plynule dostáváme na majetkové oddělení odboru správy majetku, protože z velké části jsou oddělením řešeny právě pozemky, zejména ve spojitosti s věcnými břemeny, které, ač si to asi ani neuvědomujeme, potřebujeme všichni. Jde o věcná břemena týkající se uložení ať už kabelů, potrubí, nebo jakéhokoliv vedení do zeleně, pod komunikaci, přes pozemek, včetně samotných přípojek. Na to vše musejí být uzavřeny smlouvy a těch není málo – a to je správně. Svědčí o budování, obnovách, opravách a stavbách v Kutné Hoře a jejím okolí.
„Otázka, kterou na majetkovém oddělení často slýcháme, směřuje právě ke stavbám. Lidé mají zájem o pozemky. Jakmile si kdokoliv vytipuje pozemek nebo typicky nevyužitou nemovitost v majetku města, má právě na majetkovém oddělení možnost podat žádost o případnou koupi. Je pak na nás jako úřednících shromáždit veškerá potřebná vyjádření a stanoviska odborníků a předložit je k rozhodování radě a následně zastupitelstvu ať už formou přímého prodeje zejména u malých přilehlých pozemků, nebo formou výběrového řízení u budov, bytů nebo pozemků vhodných k výstavbě,“ vysvětlila Blanka Maternová.
Majetkové oddělení má ve své kompetenci i další, zejména evidenční nebo daňové povinnosti města jako majitele nemovitostí a v neposlední řadě poskytuje občanům i služby spojené s katastrální evidencí.
Oddělení technické
Oddělení technické spravuje část majetku města a služby, které vnímá opravdu každý občan nebo návštěvník města. Není jich málo, proto představení bude přehledné, stručné a v bodech.
Technické oddělení odboru správy majetku ve své agendě zajišťuje správu:
- místních komunikací ve vlastnictví města včetně údržby a s tím související vyřizování požadavků občanů v této agendě
- městského mobiliáře včetně jeho údržby
- dětských hřišť
- městské zeleně včetně údržby
- kontejnerových stání
- veřejného a slavnostního osvětlení
- záchytné stanice pro zvířata
- sběrného dvora
- veřejných záchodků
- odpadového hospodářství
- autobusových čekáren v majetku města
- hřbitovů a opravu hřbitovních zdí
„Z významných míst ve správě technického oddělení bychom rádi samostatně uvedli park pod Vlašským dvorem jako místo výjimečné jak pro občany, tak pro pořadatele různých společenských a kulturních akcí,“ uvedla Blanka Maternová a doplnila, že nejen s tímto parkem, ale s veřejným prostranstvím obecně souvisí další činnost, a to vydávání povolení k užívání veřejných prostranství dle příslušných zákonů a vyhlášek města. Typicky pro občany jsou to zejména zábory chodníků nebo vozovky v případě stavební činnosti nebo umístění zahrádek před restauracemi.
Neméně důležitou agendou technického oddělení je zastupování města jako vlastníka zejména u místních a účelových komunikací nebo veřejného prostranství, kdy například město vystupuje jako soused u různých staveb nebo rekonstrukcí a občané potřebují vyjádření pro jednání na stavebním úřadě.
V rámci své činnosti řeší oddělení jako vlastník komunikací odtahy vozidel, černé skládky, zajišťuje servis a opravu věžních hodin a mnohé další činnosti související s běžným provozem města.
„Proto velmi často je to právě technické oddělení odboru správy majetku, kde „přistane“ velká většina požadavků, připomínek nebo stížností občanů, ať už na oddělení patří, nebo ne. A zde se budu opakovat: Je to v pořádku, občan není ten, kdo má řešit, kam psát. Je na nás, abychom jeho záležitost postoupili tam, kde má a může být vyřešena,“ řekla Blanka Maternová.
Oddělení sportu
Nejmladším samostatným oddělením odboru správy majetku je oddělení sportu. Jako samostatné oddělení vzniklo v loňském roce. Jeho vznik vyplynul jak z nárůstu počtu sportovišť ve správě města, zejména dobudováním sportovního komplexu haly Klimeška, tak v rámci restrukturalizace úřadu sjednocením agendy související se sportovišti a sportovci. Do té doby totiž odbor správy majetku spravoval pouze sportoviště a otázky podpory sportovců a sportovních klubů byly řešeny oddělením kultury.
Své místo si v rámci prvního roku činnosti oddělení sportu našlo i s ohledem na současnou situaci, kdy sport a zejména rozpohybování mládeže jsou jedněmi ze zásadních úkolů.
Vytvořil se prostor pro propojení a komunikaci mezi jednotlivými sportovními oddíly, a to nejen v rámci pravidelných setkání s jejich zástupci. Oddělení sportu zajišťuje a řídí provoz městem spravovaných sportovišť: sportovní haly Klimeška, Sokolovny Malín, sportovního areálu Olympia. Zájmem města je jednak vytvořit vyhovující prostor pro sportování Kutnohořanů, ale také přinést právě prostřednictvím těchto sportovišť do Kutné Hory zajímavé sportovní akce dalece přesahující svým rozsahem nebo zaměřením hranice Kutné Hory.
Oddělení rovněž zodpovídá prostřednictvím spravujících organizací za sportoviště, jako jsou zimní stadion a letní plovárna. Pro občany, resp. v případě oddělení sportu by bylo lépe říct pro sportovce nebo sportovní kluby, je kontaktním místem, kde lze požádat o příspěvek na činnost nebo grant v rámci již schválených dotačních programů.
Bližší informace, například k dotačním programům sport pro rok 2023, naleznou zájemci na webových stránkách města Kutná Hora.
bm, red