Autobusová i železniční veřejná hromadná doprava přinese další změny a novinky, které se dotknou i cestujících v Kutné Hoře a na Kutnohorsku. Na otázky Radima Fedoroviče odpovídal Pavel Winter, náměstek ředitele Integrované dopravy Středočeského kraje pro dopravu.
Pavel Winter se narodil v roce v 1987 a žil v Zábřehu na Moravě. Po absolvování Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity v Pardubicích nastoupil k soukromému železničnímu dopravci Leo Express, kde prošel několika provozními a manažerskými pozicemi.
V roce 2017 využil nabídku stát se jedním ze zakládajících zaměstnanců organizátora PID ve Středočeském kraji, tedy Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK). Zde začínal své působení na pozici řadového projektanta železniční i autobusové dopravy, v roce 2018 byl jmenován vedoucím oddělení projektového řízení a v roce 2020 byl jmenován do funkce náměstka ředitele pro dopravu. Na této pozici působí do dnešního dne.
Při pohledu na organizační strukturu IDSK je patrné, jak velký záběr činností spadá do Vaší působnosti. Můžete nám stručně přiblížit, co všechno máte na starosti?
Základem činnosti dopravního úseku je především velmi úzká komunikace se starosty měst a obcí, se kterými je projednávána objednávka železniční a autobusové dopravy ve Středočeském kraji, stejně jako se všemi sousedními kraji a s hl. m. Prahou, kde spolupracujeme s naší partnerskou organizací ROPID. Dále se dopravní úsek stará o zajištění kontroly plnění smluv se všemi smluvními dopravci z pohledu dodržení standardů kvality poskytovaných služeb. Do mého úseku také patří marketing a propagace systému PID a od 1. 12. 2024 se připravujeme na plošné zajištění vývěsu jízdních řádů a instalaci zastávkových označníků ve Středočeském kraji, kterou v souvislosti s novými smlouvami s dopravci přebírá právě IDSK.
V letošním roce si cestující všimli, že na lince 705 již nemusejí nastupovat předními dveřmi. Bude mít tento experiment další vývoj?
Od března letošního roku testujeme nástup všemi dveřmi na velmi vytížené lince 705. Jedná se o pilotní projekt, během kterého sbíráme data o vlivu opatření na výběr tržeb a pravidelnost provozu. Domníváme se, že stávající systém, tedy nástup pouze předními dveřmi je pro mnoho lidí nepříjemný a odrazuje je od používání veřejné dopravy. Dále by tento způsob odbavení mohl zlepšit pracovní podmínky řidičů autobusů, kterých je kritický nedostatek a v neposlední řadě zvýšení pravidelnosti provozu a v některých případech i úsporu nasazovaných vozidel a řidičů vlivem kratších jízdních dob.
Formálně pilotní provoz na lince 705 skončí na konci listopadu, ale již nyní připravujeme schvalovací proces v orgánech kraje na prodloužení projektu do 30. 11. 2025. Zároveň bychom rádi do pilotního provozu zapojili od 1. 12. 2024 i další linky na Kutnohorsku, konkrétně linky 481 a především 785 a 805, které s linkou 705 zajišťují provoz mezi Kolínem a Kunou Horou. Tím získáme komplexní obrázek o dodržování tarifní kázně ze strany cestujících a pravidelnosti provozu autobusů.
Čekají Kutnohorsko ještě nějaké další změny v autobusové dopravě?
Kutnohorsko nečekají žádné velké změny z pohledu vedení autobusových linek nebo jejich jízdních řádů, ale od 1. 12. 2024 dojde ke spuštění platnosti nových desetiletých smluv s dopravci. Na Kutnohorsku a Čáslavsku obhájil provoz na drtivé většině linek stávající dopravce Arriva autobusy. Cestující si již mohli všimnout zvýšeného nasazení nových vozidel, které dopravce pořizuje právě v souvislosti s novými smlouvami podle požadovaných a zpřísněných standardů kvality dopravy. Nové smlouvy nám do budoucna také umožní na Kutnohorsku postupné nasazování moderních ekologicky čistých vozidel.
První vlaštovkou v tomto ohledu bude nasazení šesti nových elektrobusů od 1. 4. 2025 na linku 801, která zajišťuje ve velké míře dopravní obsluhu města Kutná Hora včetně jejího historického centra. Na provoz této linky bylo na základě žádosti města Kutná Hora a zkušeností naší organizace vypsáno Středočeským krajem nabídkové řízení, na základě kterého byl v létě úspěšně vybrán nový dopravce.
Blíží se prosincová změna jízdních řádů. Jaké změny a vývoj čeká Kutnohorsko v železniční dopravě?
V železniční dopravě čekají od 15. 12. 2024 zejména Kutnou Horu velké změny v souvislosti se zavedením zcela nového konceptu železničního jízdního řádu na trati Praha–Kolín. Změna konceptu spočívá především ve snaze zrychlit v přepravních špičkách pracovního dne spojení vzdálenějších města a obcí do Prahy (úsek Poříčany–Kolín). Obce z tohoto úseku budou obsluhovány spěšnými vlaky linky R41, které začnou ve směru z Prahy zastavovat (vyjma Českého Brodu) až v Poříčanech a následně budou obsluhovat další města na trase a svoji jízdu skončí v Kutné Hoře na hlavním nádraží. Naopak osobní zastávkové vlaky současné linky S1 jedoucí z Prahy ukončí svoji jízdu již v Poříčanech.
Stanovisko města Kutná Hora k tomuto konceptu nebylo zcela příznivé, neboť dojde k nárůstu cestovní doby oproti dnešnímu stavu, ale snažili jsme se na společných jednáních vysvětlit, že minimálně polovina nárůstu této jízdní doby není způsobena novým dopravním konceptem, ale přetíženou kapacitou železniční trati Praha – Kolín, kdy musí docházet k umělému prodlužování jízdních dob všech vlaků, aby byla ze strany Správy železnic uspokojena poptávka všech dopravců.
Z tohoto důvodu vyzvalo vedení Středočeského kraje Správu železnic k aktivnímu jednání při řešení kapacitních problémů na této hlavní železniční tepně. Rovněž nás bohužel čeká poměrně rozsáhlá a časově náročná výluka železničních nástupišť v Kolíně, která od ledna příštího roku zcela znemožní provoz linky R41 mezi Kolínem a Kutnou Horou. Ukončení této výluky pak Správa železnic v tuto chvíli předpokládá až na konci letních prázdnin 2025.
Existuje tedy nějaký další způsob, jak zkrátit dojezdový čas z Kutnohorska do Prahy?
Z dlouhodobého a celostátního hlediska je to jednoznačně výstavba vysokorychlostní tratě mezi Prahou a Brnem, která odvede dálkovou železniční dopravu na novou trať, což zvýší kapacitu pro zrychlení a posílení regionální železniční dopravy.
Ze střednědobého pohledu je to jednoznačně výstavba takzvaného Kutnohorského oblouku, který umožní přivést spěšné vlaky linky R 41 z kutnohorského hlavního nádraží na nádraží Kutná Hora město s možností případného zřízení nové zastávky na mezistaničním úseku. V tomto ohledu plně podporujeme aktivní přístup vedení města Kutná Hora o urychlení realizace tohoto projektu.
Součástí tohoto projektu je také výstavba autobusového terminálu u stanice Kutná Hora město, který by umožnil přivést autobusové linky z mnoha částí regionu přímo ke konečné stanici linky R 41. I v tomto ohledu se již svedením města scházíme a projednáváme výslednou podobu tohoto terminálu.
Povídáme si o hlavních železničních tratích, ale do Kutné Hory vede i regionální železniční trať od Zruče nad Sázavou. Existují i pro tuto trať nějaké vyhlídky na zlepšení?
Tato trať prošla v minulém roce zásadní rekonstrukcí, která umožnila alespoň zachování stávajícího provozu bez nutnosti prodlužování jízdních dob nebo omezování provozu. Jestliže však chceme, aby trať tohoto charakteru hrála v životě regionu důležitější roli, je třeba se zamyslet nad celkovým konceptem provozu i aktuálními možnostmi dopravní infrastruktury, a to včetně typu nasazovaných vozidel. IDSK v současné době shromažďuje veškeré technické a legislativní podklady k možnosti zavedení systému takzvaných lehkých kolejových vozidel, respektive vlakotramvají (Regiotram) na území Středočeského kraje. Takový celkový dopravní koncept by měl na trať mezi Kutnou Horou a Zručí nad Sázavou přinést potřebné zkrácení jízdních dob a větší komfort přepravy.
Vlaky a autobusy sice tvoří podstatnou část dopravy, ale k ní patří i zázemí a neméně důležité je poskytování informací cestujícím. Jak spolupracujete s městem v otázce kutnohorského autobusového nádraží?
Vedení města se na nás s touto otázkou již obrátilo s tím, abychom prověřili možnosti určité redukce odjezdových stání a manipulačních prostor na autobusovém nádraží. Nutno říci, že stávající rozsah odjezdových stání odpovídá koncepci autobusových nádraží v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století. Dnešní doba a organizace autobusové dopravy, která vychází ze vzájemné koordinace jízdních řádů a sází v mnoha případech na průjezdný model linek skrz město, čímž odpadá kumulovaný nástup cestujících v jednom bodě, umožňuje redukovat, resp. slučovat počty nástupních zastávek.
Jak jsem již popisoval v jedné ze svých odpovědí, významnou roli v tomto ohledu bude v budoucnu hrát nový terminál u městského železničního nádraží. Proto jsem přesvědčen, že vhodné řešení autobusového nádraží společně s městem nalezneme a jsem za tuto vzájemnou spolupráci nesmírně rád.
Město Kutná Hora nedávno investovalo do nových zastávkových označníků. Dočkáme se na nich také on-line informací?
Středočeský kraj prostřednictvím IDSK v létě uzavřel veřejnou soutěž na dodávku elektronických označníků formou technologie e-paperů na vybrané zastávky. Jednalo se o projekt spolufinancovaný EU v rámci Pražské metropolitní oblasti a v současné době již probíhá osazování jednotlivých zastávek. Dle našich informací jsou zastávky v Kutné Hoře uzpůsobeny pro osazení tohoto typu elektronických označníků, takže bude možné společně s městem hledat technické i ekonomické řešení, jak zastávky touto technologií vybavit.
Potěšující zprávou je, že do konce letošního roku bude opět vybaveno informační centrum IDSK na kutnohorském autobusovém nádraží velkým vnějším elektronickým tablem s on-line informacemi o odjezdech autobusů.
Všechna témata, o kterých jsme si dnes povídali, vyžadují spolupráci s městem. Jak byste z vašeho pohledu hodnotil spolupráci s městem Kutná Hora?
Město Kutná Hora patří dlouhodobě k významným a spolehlivým partnerům v rámci středočeské dopravy. Nicméně míra naší komunikace se výrazně prohloubila po integraci Kutnohorska a Čáslavska do PID v roce 2021. V poslední době se naše spolupráce výrazně rozšířila a jsem rád, že můžeme společně rozvíjet zásadní koncepční projekty, které budou mít dopad nejen na město samotné, ale také na celý region. Ať už se jedná již o zmíněné projekty v oblasti železnice, nebo zavádění ekologicky čistých vozidel, ale také projekty, které zajistí potřebné zázemí v podobě depa pro jejich další rozvoj. S ohledem na tak široký rozsah projednávaných projektů se jedná o velmi úzkou a intenzivní spolupráci.
Máte na starosti organizování dopravní obslužnosti v největším kraji České republiky. Jak je to časově náročné? Zbývá Vám čas na získávání podnětů přímo z terénu?
Musím říct, že je tato práce časově velmi náročná a vyžaduje neustálou komunikaci se všemi zainteresovanými subjekty a partnery. Na druhou stranu spolupracuji v IDSK s mnoha lidmi, které jejich práce baví, věnují jí spoustu svého času, a tím se tak vzájemně doplňujeme. Za to patří všem kolegům a kolegyním velký dík, bez nich bych svou práci dělat nemohl.
Samozřejmě, že se i přes značné časové vytížení snažím trávit alespoň část času v terénu. Jedním ze způsobů, jak toho mohu dosáhnout, je pravidelné používání veřejné dopravy při cestách do práce a pakliže je to jen trochu možné, i při cestách na jednání, která mám nejen na území Středočeského kraje. Díky tomu tak nepřicházím o kontakt s reálným provozem a zároveň věřím, že je to dobrý vzor nejen pro mé kolegy v IDSK.
Radim Fedorovič, koordinátor veřejné hromadné dopravy.