Unikátní projekt umožní dětem přednést návrhy, co by chtěly zlepšit ve městě, prosadit je a realizovat

První setkání školních koordinátorů unikátního pilotního projektu, který zatím nebyl v České republice realizován, se konal 19. září v zasedací síni Vlašského dvora. Projekt Institutu H21 spojuje práci školních parlamentů se školním participativním (tedy sdíleným) rozpočtem. Ve druhé fázi řeší vytvoření městského parlamentu mládeže, navázaného na městský participativní rozpočet a zároveň spuštění občanského participativního rozpočtu.  Výhodou projektu je provázanost žákovských aktivit s aktivitami občanů města.

Za každou kutnohorskou školu byli vybráni dva koordinátoři, kteří budou řídit projekt na školách. Dvě koordinátorky pak budou zajišťovat setkání celoměstského parlamentu. Děti budou samy moci říci, co se jim ve školách i ve městě líbí, a co ne.

První fáze projektu se odehrává přímo ve školách. Děti v rámci své školy rozhodnou, co by chtěly zlepšit, jako tomu bylo už i v jiných projektech. Své návrhy přednesou školnímu parlamentu, který vybere realizovatelné projekty. Bude se o nich hlasovat přímo ve škole.

Školní parlament, škola, však bude zároveň pracovat na tom, co by se mělo zlepšit ve městě. „Děti dají svým zástupcům za školu návrhy, které pak oni přinesou do školního městského parlamentu. Bude probíhat diskuze a hlasování. Vybraný projekt, který bude postaven na reálném základu, bude město realizovat a to nejlépe v rámci školního roku, aby děti viděly výsledek své práce,“ vysvětlil místostarosta Kutné Hory Vít Šnajdr (Piráti).

Školní parlamenty se scházejí jednou za měsíc a městský třikrát do roka.

Projekt Institutu H21 byl podle slov místostarosty Víta Šnajdra vybrán především proto, že si v něm děti nehrají, ale skutečně pracují. „V praxi se učí principy demokracie, přesvědčování ostatních, získávání podpory pro své návrhy.  To je obrovský rozdíl oproti simulovaným zastupitelstvům, která se tu odehrávala doposud,“ konstatoval Vít Šnajdr s tím, že další výhodou a jedinečností projektu je v tom, že ve třetí fázi bude vytvořen městský participativní rozpočet. Očekává se, že spolu s dětmi se v této fázi do projektu zapojí i rodiče, jako občané města.

„Projekt vítám, pozitivně jsem vnímala i účast všech kutnohorských škol, tím myslím základních i středních škol. Pokud půjde vše tak, jak bylo představeno, vidím pozitiva v tom, že si žáci osvojí další dovednosti a to zcela přirozenou cestou,“ konstatovala předsedkyně školské komise a zastupitelka Dana Vepřková (Šance) a ocenila, že děti se v rámci projektu naučí spolupracovat, hodnotit, obhájit si svůj projekt a navíc větší mohou dohlížet i pomáhat s realizací. „To je představená teorie, doufám, že praxe tady v Kutné Hoře ji potvrdí. Dále vnímám pozitivně možnosti spolupráce mezi školami a v ideálním případě pak i zapojení rodičů  do projektů. Samozřejmě, že čas ukáže, jaká je tady v Kutné Hoře realita. Myslím, že školy, respektive vyslaní zástupci tím, že se prezentace zúčastnili, zájem o H21 potvrdili,“ dodala Dana Vepřková.

Institut 21 je pokračovatelem Demokracie 21 a je podporován Nadací Karla Janečka. Rada města zvolila projekt Institutu 21, v nabídce byly ještě dvě další varianty, které kde však neřešily skutečné zapojení mládeže do dění ve městě.

pra

Zavřít menu