Eva Urbanová a Luciano Mastro se představí publiku na nádvoří Vlašského dvora | Kutnohorské listy

Eva Urbanová a Luciano Mastro se představí publiku na nádvoří Vlašského dvora

Inscenací opery Dalibor Bedřicha Smetany na nádvoří Vlašského dvora v Kutné Hoře vyvrcholí v sobotu 17. ročník mezinárodního hudebního festivalu Operní týden Kutná Hora. Divákům se představí sólisté, členové sboru a orchestru Národního divadla v čele s Evou Urbanovou a italským tenoristou Lucianem Mastrem.

„Po řadě let do Kutné Hory přijala znovu pozvání Eva Urbanová, aby zde ztvárnila hlavní ženskou roli – Miladu.  Představitelem Dalibora bude italský tenorista Luciano Mastro, jehož čeština je zcela neuvěřitelná.  Dále vystoupí sólisté předních českých operních scén Martin Bárta, Luděk Vele, František Zahradníček, Radka Sehnoutková a Milan Vlček, Festivalový sbor a orchestr členů Státní opery Praha. Dirigentem představení bude František Drs,“ zve k mimořádnému hudebnímu zážitku ředitelka festivalu Karolina Hromádková.

Eva Urbanová
Díky fascinujícímu jevištnímu výrazu a zvučnému hlasu se Eva Urbanová stala první dámou české operní scény. Již více jak dvacet let patří k největším hvězdám pražského Národního divadla a sklízí ovace v zahraničí. K nejvýznamnějším trofejím Evy Urbanové patří Cena Thálie za Kostelničku v Janáčkově Její pastorkyni a americká cena Grammy za nahrávku Celeste Aida: Famous Opera Arias (Nebeská Aida: Slavné operní árie). V roce 2003 získala v Torontu ve spolupráci s Kanadskou operní společností cenu Dora Mavor Moore za vynikající operní představení, opět za ztvárnění Kostelničky. Její nahrávkaFibichovy Šárky pod taktovkou sira Charlese Mackerrase byla v roce 2001 nominována na Grammy, v roce 2003 byla Eva Urbanová jmenována Rytířem řádu umění a literatury Francie.

V Národním divadle se Eva Urbanová zhostila nastudování tak rozdílných partů jako je Alžběta (Don Carlos), Leonora (Síla osudu), Julie ve Dvořákově Jakobínu. Milada veSmetanově Daliboru, Matka Míly v Janáčkově Osudu, stejně jako role, za kterou je ceněna především, Kostelničky v Janáčkově Její pastorkyni. Další obrovskou výzvou pro výjimečný a skvostný soprán Evy Urbanové jeTurandot, stejně jako Cizí kněžna v Rusalce, Donna Anna vDonu Giovannim, Ortruda v Lohengrinu (tou debutovala v roce 1998 na jevišti newyorské Metropolitní opery, kam se v letech následujících vracela jako Santuzza z Cavalleria Rusticana, Tosca, Cizí kněžna i Turandot).

Eva Urbanová, uznávaná rovněž pro své interpretační a komunikativní vystupování, doplňuje své operní působení mnoha dalšími aktivitami. Zpívala na galakoncertech v kanadském Torontu, ve španělské Valencii a Seville, stejně jako na Pražském jaru. Na švýcarském turné účinkovala veVerdiho Requiem, v Mozartově Requiem pro změnu v Mnichově, v Brittenově Válečném requiem v londýnské Royal Albert Hall, v Martinů Gilgamešovi v Londýně a vJanáčkově Glagolské mši znovu v městě nad Temží a také v Torontu, Vídni a Aténách.

Zpěv studovala Eva Urbanová soukromě u Ludmily Kotnauerové a zárověň pracovala s uznávanou sopranistkou Renatou Scotto. Jejími častými spolupracovníky jsou dirigenti Jiří Bělohlávek, Sir Charles Mackerras, Kent Nagano, Ondrej Lenárd, Sir Andrew Davis, James Conlon, James Levin. Nello Santi. Leonard Slatkin, Roberto Abbado a Riccardo Chailly.

Mezi nejvýznamnější nahrávky Evy Urbanové na deskách patří Smetanova Libuše a Dalibor, Fibichova Šárka, Dvořákova Rusalka, Mahlerův Žalozpěv a Janáčkova Glagolská mše. Světová premiéra nahrávky Janáčkovy Šárky s Pražským filharmonickým sborem a Českou filharmonií pod taktovkou sira Charlese Mackerrase byla nominována na cenu Grammy.

(zdroj ofic. stránky Evy Urbanové)

Luciano Mastro
Luciano Mastro se narodil se roku 1972 v městečku Alberobello v Itálii. V roce 2000 vyhrál pěveckou soutěž Marie Callas a tím získal stipendium ke studiu v rámci mistrovských kurzů v prestižním Verdiho studiu, kde jej vedli Renata Scotto, Maya Sunara, Bruno Cagli. V roce 2002 debutoval jako Tebaldo (Bellini: Kapuleti a Montekové) v Bari Teatro, kde také nastudoval Rodolfa v Pucciniho Bohémě.

Působí v angažmá v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, kde debutoval roku 2003 jako Vévoda mantovský (Verdi: Rigoletto). Pro zdejší scénu nastudoval více než dvacet rolí světového i českého operního repertoáru, mj. Nemorina (Donizetti: Nápoj lásky), Alfréda (Verdi: La traviata), Pinkertona (Puccini: Madame Butterfly), Ruggera (Puccini: Vlaštovka), Massenetova Werthera, Gounodova Romea a Fausta ad., ale také role českého repertoáru, mezi něž patří Števa (Janáček: Její pastorkyňa), Princ (Dvořák: Rusalka) a Manolios (Martinů: Řecké pašije). Pravidelně hostoval ve Státní opeře Praha a je častým hostem Národního divadla v Praze. Jeho repertoár dále zahrnuje Edgarda (Donizetti: Lucie z Lammermooru), Rytíře des Grieux (Puccini: Manon Lescaut), Baccha (Strauss: Ariadna na Naxu), titulní roli Cyrana z Bergeracu v opeře Franca Alfana nebo roli Nanniho v opeře Marca Tutina La Lupa (Vlčice), za jejíž interpretaci na scéně Národního divadla moravskoslezského se dostal do širší nominace na Cenu Thálie 2008.

Luciano Mastro je pravidelným hostem evropských operních domů. Zpíval například v Teatro Massimo Palermo, Teatr Wielki Varšava (Tutino: Senso), Teatro Comunale di Bologna (Puccini: Madama Butterfly), Slovenské národní divadlo Bratislava (Puccini: Manon Lescaut, Bizet: Carmen, Verdi: La traviata), Státní divadlo Košice (Bizet: Carmen) a další. Za ztvárnění role Kudrjáše (Janáček: Káťa Kabanová) v Národním divadle moravskoslezském byl nominován na Cenu Thálie 2012.

(zdroj stránky Národního divadla)


29. 6. | 21:00 hod. DALIBOR / BEDŘICH SMETANA , Nádvoří Vlašského dvora. Vstupenky s označením místa a řady: 550,- Kč, 450,- Kč; bez označení: 250,- Kč. V případě nepříznivého počasí se představení přesouvá do Městského Tylova divadla.

.

[nggallery id=251]

 

.