Ignorace demokratických principů v Kutné Hoře
Na příchod p. Fedoroviče, předsedy Dopravní komise, na jednání Osadního výboru jsem se těšila v očekávání nových informací k městské dopravě, které jsou pro každé město zásadní. Týkají se každého občana a ovlivňují chod města. Ráda bych předeslala, že svou působnost v Osadním výboru beru vážně a ze všech předešlých jednání je znát, že je tomu tak stejně i u ostatních členů.
Počáteční nadšení se poměrně záhy změnilo v rozčarování. Nejen, že jsme nebyli vyzváni k podání podnětů, nebyli jsme ani strukturovaně seznámeni s činností a záměrem aktivit p. Fedoroviče, ale namísto toho jsme byli postaveni před hotovou věc. Shrnout by se přístup dal větami: Vy, jste lajkové a tak Vaše vstupy nemají nejmenší hodnotu. Proto se dívejte, co jsem rozhodl, připravil a zrealizoval. – Zůstala jsem sedět jako opařená. Takhle vypadá správa věcí veřejných v praxi? Pro tohle věnujeme čas a úsilí, když bedlivě studujeme veškeré podněty, ale také sami vyhledáváme, co by bylo možné udělat pro občany v rámci působnosti v Osadním výboru ale i mimo něj? Nejsme tedy vítáni jako zástupci městské části, abychom se vyjádřili?
To, co nás čeká, je rozhodnutí, které je udělané odhadem a na základě osobního názoru bez toho, aby to bylo podloženo profesionální prací, v rámci které bych očekávala např. také diskuzi s Osadním výborem, ale především zajištění toho, že vedení města má veškeré informace o chystané reorganizaci dopravy podložené dobře vypracovanou dokumentací a daty. Změna provozu ovlivní už tak poměrně hektickou dopravu především okolo potravin Coop na Žižkově (bývalá Jednota). To, čemu budeme nově čelit, je ukázkový příklad úřednické zvůle a rozhodování bez zahrnutí těch, kterých se to nejvíce týká. Kromě zrušení mnoha parkovacích míst se v již tak úzkém prostoru silnice Kotkova a Vojtěšská co půl hodinu bude proplétat městský autobus. Dle vyjádření p. Fedoroviče se jedná o prozatimní řešení, protože příští rok se můžeme těšit na oslovení profesionálů z Dopravní fakulty ČVUT. Jak dlouho to bude trvat nevíme, takže vítejte do nové reality.
A proč dochází k této změně? Je potřeba občany přivézt k hlavnímu vstupu polikliniky a nenutit je jezdit autobusy z městského autobusového nádraží. Také pro ně není dostatečná možnost vystoupit na Fučíkově, kde je blízko vstup do nemocnice a polikliniky. Dle dostupných informací Rada města schválila změnu, aniž by měla jasně řečeno, jaký že to záměr a realizaci tímto posvěcuje. Dobrá zpráva je, že ihned po upozornění Osadního výboru na nesouhlas s takovýmto postupem a hlavně s připravenou změnou, vedení města zareagovalo a bude situaci opětovně projednávat.
Věřme v to, že se vedení města poučí a do budoucna zajistí zapojení zainteresovaných občanů.
Linda Vlachová, členka Osadního výboru pro městské části Žižkov a Vrchlice
O reakci a vyjádření k dopisu jsme požádali Radima Fedoroviče:
Veřejná hromadná doprava v Kutné Hoře prošla v posledních letech významnou změnou. V roce 2018 jsme začali obsluhovat centrum města, v roce 2021 se MHD stala součástí Pražské integrované dopravy a zcela jsme změnili linkové vedení. Počet cestujících výrazně vzrostl, centrum města se stalo významnou destinací. Zajistit obsluhu centra však nebylo jednoduché, předcházely jí značné obavy občanů, že VHD způsobí v centru kolaps dopravy. S odborníky jsme pro případ komplikací připravili dopravní opatření, která nakonec nebylo nutno realizovat.
O integraci kutnohorské MHD do PID se dnes učí budoucí inženýři na dopravní fakultě ČVUT v Praze. Když jsem byl jako spoluautor změn společně s kolegyněmi z městského úřadu přizván na takovou přednášku, cítil jsem se hrdý, že město Kutná Hora nejsou jen památky, ale i moderní přístup v oblasti VHD určující trend, který může být vzorem ostatním městům.
Proč tomu tak je? Jakékoliv významnější změny nerozhodujeme od stolu, jak si mnozí myslí, ale vždy je konzultujeme s předními českými odborníky na dopravu a následně se zástupci kraje z IDSK projíždíme danou oblast zkušebním autobusem, mapujeme a vyhodnocujeme kritická místa a rizika. Tak tomu bylo i v případě současných změn, jež nastanou v prosinci.
Cestující jsou o připravovaných změnách informováni v dostatečném předstihu (v tomto případě již na začátku července) na webových stránkách https://vhd.kutnahora.cz a na sociální síti Facebook (VHD Kutná Hora). Aktivně jsme je požádali o zaslání připomínek k návrhům. K navrženému linkovému vedení žádné nedorazily.
Není bohužel reálné jednotlivě oslovovat všechny občany, kterých se změny dotknou (v tomto případě v podstatě celé Kutné Hory), třebaže při projevu vlastní aktivity občanů rád na setkání dorazím a snažím se důvody změn vysvětlit, jako tomu bylo u osadního výboru Žižkov. Chápu, že z mnoha změn nemusí být nutně lidé v jejím sousedství nadšeni. Nikdo nechce dálnici za domem, ani nové sousedy v ulici, kteří budou zabírat další parkovací místa a zhušťovat provoz svými auty. Přesto rozhodující orgány musí brát primárně v potaz zájem společnosti jako celku.
Jsem si jist, že stejně jako v případě zavedení obsluhy centra, nakonec k žádnému kolapsu dopravy v oblasti Žižkova nedojde, navíc jsme vždy připraveni operativně reagovat. Naopak věřím, že řada obyvatel Žižkova spíše ocení častější obsluhu autobusy VHD. Ty totiž slouží opravdu všem, i těm, kteří s nimi aktivně nejezdí. Čím více lidí bude využívat VHD místo aut, tím menší provoz bude v ulicích, menší potřeba parkovacích míst a také všichni budeme dýchat čistší vzduch. A v neposlední řadě klesne počet dopravních nehod, zranění a úmrtí.
Se změnou jednomyslně souhlasila dopravní komise a následně byla skrze zápis komise informována i rada města o důvodech, proč ke změně dochází a tento návrh komise odsouhlasila. Zápis dopravní komise, tak, jak byl předložen radě města, je zveřejněný i na webových stránkách města.
Zároveň dopravní komise doporučuje radě města oslovit odborníky a zpracovat studii dopravních opatření na Žižkově, které by umožnily změnit trasu linky tak, aby to nepoškodilo VHD a současně byli spokojeni obyvatelé dané oblasti. Jeden z návrhů, avšak který dnes bez stavebních úprav není možné realizovat, jsme společně s členy osadního výboru prodiskutovali a nalezli jsme shodu. Věřím, že se během příštího roku podaří najít stavebně-technické řešení, které umožní dočasné úpravy vrátit do původní nebo lépe vyhovující podoby. Členům osadního výboru jsem také přislíbil, že zpracovatelům studie předám veškeré připomínky, které mi osadní výbor poskytne.
Radim Fedorovič, koordinátor VHD Kutná Hora



