Testovací provoz nového veřejného osvětlení v Masarykově ulici vyvolal rozdílné reakce občanů. Souběžně s demontáží starých stožárů pokračují dokončovací práce a technici nastavují jednotlivá svítidla do požadované pozice a intenzity zabarvení. „V tom jim pomáhá špičková konstrukce svítidla, která dovoluje pracovat s každým LED čipem individuálně,“ uvedl inženýr Petr Novák, zástupce dodavatelské firmy, který poskytl další zajímavé informace k vlastnostem nového osvětlení. Mezi jeho přednosti patří mimo jiné řízení na dálku, změna intenzity i barvy světla a připojení dalších zařízení.
Změna intenzity i barvy světla
„Pozornější pozorovatelé si již v průběhu nastavování světelné soustavy všimli, že intenzita světla byla zpočátku vysoká a pro některé nepříjemně bílá. Nyní je většina svítidel naopak barevně posazena do teplé žluté a intenzita je poloviční. Málokdo však asi zaznamenal, že i v tomto testovacím provozu intenzita světla v průběhu noci klesá, a to přibližně o 30 % své počáteční hodnoty,“ řekl Petr Novák a doplnil, že po konečném nastavení bude režim svícení maximálně odpovídat reálným potřebám účastníků silničního provozu i obyvatelům přilehlých domů.
V době večerní a ranní dopravní špičky bude intenzita vyšší a barva neutrálně bílá, na úrovni 4000K. To vychází z poznání, že právě tato hodnota náhradní teploty chromatičnosti je nejbezpečnější. Člověk při ní vnímá detaily a jeho pozornost je maximální. Při zvýšeném pohybu chodců a motoristů například před vánočními svátky nebo za zhoršeného počasí je bezpečnost v dopravním chaosu více než žádoucí.
S nastupující nocí pak bude barva světla klesat až k hodnotě 2700K (žlutá) a spolu s ní i intenzita tak, aby se dosáhlo sice dostatečného nasvícení komunikace, ale zároveň světlo co nejméně zatěžovalo občany bydlící v okolí.
Vzdálené ovládání a chytré sloupy
Veřejné osvětlení v Masarykově a přilehlých ulicích je podle slov Pavla Nováka ovládáno z rozvaděče, který lze řídit na dálku. Rozvaděč zaznamenává okamžitou i průběžnou spotřebu elektrické energie a řadu dalších provozních parametrů celého systému. S pomocí aplikace je možné zapínat nejen jednotlivé napájecí větve, ale samostatně i každou fázi. A po napájecích kabelech lze také komunikovat se svítidly. „Je to možné proto, že v každém sloupu je umístěn řídící prvek, takový malý počítač, který z něj dělá „chytrý sloup“. Ve výšce šesti metrů jsou viditelné konektory, na které je možné připojit kamery, radary, městský rozhlas, vánoční výzdobu, senzory na čistotu vzduchu, na snímání rychlosti projíždějících vozidel, proměnné dopravní značení, světelné reklamní poutače a mnoho dalších více či méně užitečných zařízení,“ konstatoval Petr Novák a podotkl, že díky spínacímu prvku může být celá soustava pořád pod napětím, ale energii budou odebírat jen vybrané spotřebiče. Proto najdete na každém sloupu nálepku s nápisem „Trvale pod napětím“. Zajímavostí je, že osvětlovací soustava může dokonce v reálném čase reagovat na situaci, která na komunikaci vznikne. Může se třeba rozsvítit na plný výkon při dopravní nehodě.
Rušivé a modré světlo
„Rušivým světlem označujeme takové světlo, které dopadá do míst, kde je nežádoucí. Typicky třeba do ložnice přízemního bytu. Je pochopitelné, že rozdíl mezi starými svítidly, která byla osazena sice energeticky náročnými, ale světelně slabými výbojkami, jejichž světlo se jen těžko prodíralo špinavými kryty a novými LED svítidly, byl až dramaticky viditelný a pro některé obyvatele nežádoucí,“ řekl Petr Novák a konstatoval, že každému projektu předchází světelně-technické výpočty, ve kterých je navrhována optimální optika. Ta má usměrnit světelný tok tak, aby vliv rušivého světla byl minimální.
„Obyvatelům bude zpřístupněna aplikace, ve které budou moci nahlásit rušivé světlo. V oprávněných případech lze takovou situaci řešit vhodnými stínítky,“ řekl Petr Novák s tím, že část diskutujících se věnovala i otázce tzv. modrého světla. „Tato problematika by vydala na samostatný článek, a proto uvedu jen základní fakta: modrá složka je v novém osvětlení přítomna jen v době dopravní špičky, její úroveň je proti sledování večerní televize nebo mobilu, cca o 2 řády nižší, tedy naprosto nezajímavá, v době nočního klidu je maximálně potlačená (kromě toho je minimální i intenzita světla),“ konstatoval a podotkl, že testovací provoz provázely nejen negativní, ale i pozitivní reakce občanů. „Důležité je, že nová technologie dovoluje všechny parametry osvětlení měnit, a ideální nastavení tak bude snazší. Uvidíme, jak moc se v ostrém provozu podaří skloubit různé pohledy všech zainteresovaných. Protože co člověk, to názor,“ dodal Petr Novák a uzavřel: „Po dokončení stavby nabízí český výrobce, společnost Orcave, organizovat pro zájemce z řad odborné i laické veřejnosti prezentační akce. Nové veřejné osvětlení Masarykovy ulice je totiž v mnoha ohledech unikátní, minimálně v evropském měřítku. Není jen o světle. Je to základ inteligentní infrastruktury moderního města.“
Jak doplnila Božena Marhanová z technického oddělení, je to opravdu první vlaštovka Smart City. „Veškerá použitá technologie splňuje požadavky na veřejné osvětlení 21. století, dopady budou nejen estetické a ekologické, ale i ekonomické, kdy vlastní provoz – náklady na elektrickou energii – budou nižší, a to jednak z důvodu LED zdrojů, jednak již kvůli zmiňované redukci,“ dodala Božena Marhanová.
pra