Obrazem: Žáci ZŠ T. G. Masaryka představili památky UNESCO formou výtvarných děl, divadelních představení i videí

ZŠ T. G. Masaryka završila 21. května celoroční projekt k 30. výročí zápisu města na Seznam světového dědictví UNESCO. Žáci se v rámci celoškolního projektu věnovali památkám dle věku a vzdálenosti od Kutné Hory – mladší ročníky zpracovávaly místní pamětihodnosti, starší se zaměřily na vzdálenější lokality.

Při dopoledním programu si v rámci projektového dne žáci představili výstupy celoroční práce navzájem. „Odpolední program, který zahájilo taneční vystoupení žákyň páté třídy, byl určen pro rodiče a širokou veřejnost,“ uvedl Tomáš Morawski, hlavní koordinátor celoročního projektu k 30. výročí zápisu města na Seznam UNESCO na ZŠ T. G. Masaryka a doplnil, že aula školy byla vyzdobena výtvarnými díly prvního stupně – od ilustrací pověstí, přes tematické plakáty, vystřihovánky, až například po pohledy na Kutnou Horu v jednotlivých ročních obdobích. Starší žáci využili různorodé formy výstupů – od výtvarných map a dramatizací po prezentace a videa.

Například třetí třídy se zaměřily na kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře ve Žďáru nad Sázavou, čtvrťáci navštívili renesanční Telč. Třída 5. A zpracovala výtvarně, dramaticky i pohybově památky Třebíče, vyšší ročníky navštívily mimo jiné Jáchymov, Karlovy Vary, Lednici, Valtice a Kroměříž.

Jak upřesnil Tomáš Morawski, souběžně s tím měla školní družina celoroční projekt zaměřené na nehmotné dědictví UNESCO.

Cílem projektů bylo nejen připomenout význam výročí, ale také prohloubit vztah dětí ke kulturnímu dědictví a podpořit jejich kreativitu a spolupráci napříč ročníky.

M. Pravdová

Zdroj foto: pra a ZŠ T. G. Masaryka

Níže tisková zpráva k projektu ZŠ T. G. Masaryka: 

Školní rok 2024/2025 je na Základní škole T. G. Masaryka Kutná Hora ve znamení významného celoškolního projektu UNESCO 30. Tento projekt si klade za cíl připomenout 30. výročí zápisu našeho města na prestižní Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO.

Každá třída má jednu z hmotných památek zapsaných v rámci ČR na tento seznam a právě dnes, 20. května ji v rámci tzv. Uneskiády prezentuje. Dopoledne pro spolužáky, odpoledne od 16:30 pro rodiče a veřejnost.

Všichni se zapojili podle svého. Na prvním stupni zpracovali svá témata výtvarně, vytvořili krásné kreslené mapy, obrázky Jizerskohorských bučin, obrázky kutnohorských pověstí a udělali výstavu ve školní aule. V dalších třídách připravili plakát, kde budou kutnohorské památky kreslené v jednotlivých obdobích roku. V několika třídách podnikli výlet na dané místo, proto vytvářeli prezentace či itineráře zájezdů a exkurzí, zapracovali na výtvarných mapách historických míst nebo připravují dramatizaci historie místních památek. Jinde se zase například inspirovali Santiniho čistotou a precizností a vytvářejí mandaly.

Výroční rok si také v rámci svého celoročního projektu připomínali průběžně žáci ve družině, kteří se seznamovali s českým nehmotným dědictvím zapsaným na tomto významném seznamu.

Cíl třeťáků – město Žďár nad Sázavou se pyšní architektonickým skvostem, a to poutním kostelem sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře. I zde, jako v Kutné Hoře, byl hlavním architektem Jan Blažej Santini. Samotný kostel je dominantou a leží na návrší, které bylo původně hustě porostlé, čemuž odpovídal i název Černý les. Ten byl vykácen a pojmenován „Zelená hora“. Ambit kolem kostela byl dokončen až později. Díky snaze tehdejšího opata kláštera Václava Vejmluvy a spolupráci s architektem Santinim můžeme dnes obdivovat toto stavitelsky zajímavé dílo.

Žáci 4. B se vydali na poznávací exkurzi do renesanční Telče – města také zapsaného na seznam světového dědictví UNESCO. Po příjezdu vlakem do Telče si žáci prohlédli historické náměstí Zachariáše z Hradce, které je známé svými malebnými renesančními domy s podloubím. Poté následovala komentovaná prohlídka zámku Telč. Zábavnou a interaktivní částí programu byla návštěva Telčského domu, kde si děti formou her a úkolů vyzkoušely, jak se žilo v Telči v minulosti.

Třída 5. A byla vybrána k tomu, aby prozkoumala a představila krásy a historii města Třebíč, které je jedním z nejvýznamnějších míst na tomto seznamu. Do tohoto projektu se zapojili nejen teoreticky, ale i kreativně. Vytvořili velký obraz, na kterém zachytili výhled na Třebíč s ikonickou bazilikou sv. Prokopa a řekou Jihlavou. Kolem tohoto obrazu zpracovali i zajímavé informace o Třebíči. Součástí projektu bude také dramatizace známé pověsti z Třebíče – O zkamenělé bábě kořenářce. Umělá inteligence vytvořila originální písničku o Třebíči a žáci na ni vymysleli taneční choreografii a všichni se moc těší, až ji zatancují a zazpívají.

Žáci 6. B a 9. A se společně vydali na poznávací exkurzi do západních Čech. První zastávkou byla štola v Jáchymově, kde se od průvodce dozvěděli mnoho nového o těžbě stříbra, uranu a o nelehkém životě horníků. Nechyběly ani informace o temných kapitolách historie spojených s pracovním nasazením politických vězňů v uranových dolech. Druhá část výletu je zavedla do Karlových Varů, jednoho z nejznámějších lázeňských měst, které je zapsané na seznamu světového dědictví UNESCO. Prošli si kolonády, ochutnali minerální prameny a putování zakončili na vyhlídce nad městem.

8.B vyrazila na dva dny do Lednicko-valtického areálu. Zde žáci navštívili zahrady Lednického zámku, díky úžasné průvodkyni zažili krásnou prohlídku romantického zámku. Krátce zavítali do Rakouska, večer si prošli nočními Valticemi, v nichž druhý den navštívili zámek spolu s jeho nádhernou kaplí a původně zrekonstruovaným barokním divadlem. Cestou zpět navštívili Dianin chrám a Chrám Tří Grácií. Během toho tvořili filmovou přípravu pro závěrečnou část školního projektu.

Žáci 9.B navštívili Kroměříž. Během komentované prohlídky zámku prošli nádherné prostory knihovny, mincovní kabinet a galerii umění s cennými originály světových mistrů, např. italského malíře Tiziana s názvem Apollon a Marsyas. Toto dílo je považováno za nejcennější v naší zemi! Nádherné Květné zahrady zapsané na seznam světového dědictví sváděly k posezení a odpočinku, ale chladné počasí k tomu nepřálo.

Mgr. Tomáš Morawski + další učitelé a žáci

 

 

Zavřít menu