Čtení má zásadní vliv na učení dětí, zvyšuje jejich úspěšnost ve škole i v životě

Čtou vaše děti? A co vy? Přečetli jste v posledních dnech nějakou knihu nebo obsáhlejší článek? Nebo čtete jenom příspěvky na FACEBOOKU a SMS zprávy? Je čtení knih v dnešní době plné moderních technologií vůbec důležité? Jak zdůraznila Hana Košťálová, odbornice na čtenářskou gramotnost, pravidelné čtení má zásadní vliv na učení dětí, zvyšuje jejich úspěšnost ve většině školních předmětů i v životě.

Programová ředitelka projektu „Pomáháme školám k úspěchu“ vede už rok v Kutné Hoře pracovní skupinu pro čtenářskou gramotnost, která vznikla v rámci projektu Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání (MAP). Ve skupině se pravidelně scházejí pedagogové z kutnohorského regionu a společně se učí nové metody a postupy pro rozvoj výuky čtení a sdílejí příklady dobré praxe.

Každé dítě se může stát dobrým čtenářem, pokud mu poskytneme příležitost a podporu. Jak ale udržet zájem o knihy i ve školním věku a přivést ke čtenářství i děti, které nečtou? Osvědčeným prostředkem je podle Hany Košťálové dílna čtení. Je to jedinečná chvíle, kdy žáci berou ve škole do ruky knihu, dvacet a více minut si potichu čtou a potom sdílejí zážitky z četby s ostatními. Učitel čtení navíc často propojuje četbu i s písemnou tvorbou dětí. „Žáci mohou v závěru dílny napsat svou osobní reakci na to, co četli, mohou napsat dopis o své četbě kamarádovi nebo postavě z knihy, vymýšlet jiný závěr knihy, mohou psát své vlastní příběhy inspirované četbou. Psaní zpětně ovlivňuje kvalitu čtení a hloubku porozumění. Díky dílnám čtení se stávají vyspělí čtenáři i z dětí, v jejichž rodinách se nečte,“ objasňuje Hana Košťálová.

S rozvojem čtenářské gramotnosti se děti pravidelně zlepšují také v jiných předmětech. Lépe se orientují v informacích, roste jejich slovní zásoba, schopnost kritického myšlení a porozumění lidem a světu kolem sebe. „Umění číst“ mohou díky aktivním pedagogům v pracovní skupině pro čtenářskou gramotnost rozvíjet i děti ve školách v kutnohorském regionu.

Kamila Drtilová, Iva Vopěnková, red

 

Projekt MAP rozvoje vzdělávání pro SO ORP Kutná Hora II. (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/17_047/0008613) je realizován za finanční podpory EU a MŠMT.

Více na www.mapkutnohorsko.cz

 

Zavřít menu