První setkání žákovského městského parlamentu, pilotního projektu, který v ČR zatím nebyl realizován, se konalo 13. 12. v Rytířském sále Vlašského dvora. Unikátní projekt Institutu H 21 spojuje práci školních parlamentů se školním participativním (sdíleným) rozpočtem. Děti budou mít příležitost aktivně se zapojit a zlepšit veřejný prostor ve městě.
Projekt má dvě fáze. První se odehrává a realizuje přímo ve školách. Mezi navrhovanými školními projekty jsou většinou posílení sítě wifi ve školách, vybudování odpočinkové zóny, nebo i instalace automatu na jídlo atd. Projekt však není omezen jen na interiér škol. Jeho jedinečnost spočívá v tom, že umožňuje dětem prostřednictvím svých zástupců přednést návrhy, co by si přály zlepšit ve veřejném prostoru. Ať už se jedná o parkové úpravy, dětská hřiště, veřejná sportoviště atd. Zástupci jednotlivých škol budou prezentovat návrhy v žákovském městském parlamentu, budou usilovat o získání podpory, bude probíhat diskuze a hlasování. Příležitost aktivně se zapojit do dění ve městě ocenil Petr Franc z Gymnázia Jiřího Ortena. „Studenti mohou být slyšet, prosadit se a ovlivnit dění ve městě. To mi přijde naprosto skvělé,“ řekl a dodal, že o projektu na městské úrovni se na škole stále diskutuje. Většinou se jedná o dopravní problematiku, například zajíždění městských autobusů ke škole, zjednosměrnění Jaselské ulice atd. Slyšet určitě budou nejen žáci středních, ale i základních škol. „Jsme opravdu moc rádi, že jsme se mohli zapojit do takového projektu. Budeme se snažit náš návrh prosadit,“ řekla Renata Rudolfová a prozradila, že by se děti rády zasadily o instalaci Havlovy lavičky a zvažují možné umístění.
Při prvním setkání v Rytířském sále za účasti zástupců institutu H21, místostarosty města Víta Šnajdra (Piráti) a koordinátorek projektu Dany Vepřkové (Šance) a Kamily Drtilové se zástupci kutnohorských základních a středních škol vzájemně seznámili a představili projekty, které na školách realizují a zvolili si předsedajícího pro příští zasedání. Diskutovali o zkušenostech při práci s aplikacemi, prostřednictvím nichž hlasování na školách probíhá. Místostarosta Vít Šnajdr (Piráti) dětem, které usedly do lavic zastupitelů, představil pravidla pro školní městský participativní rozpočet a informoval je o tom, že k realizaci budou nakonec vybrány dva projekty za celkovou částku 150 tisíc korun z městského rozpočtu. Realizace dvou vítězných projektů by se měla uskutečnit ještě v daném školním, nebo alespoň kalendářním roce.
Monika Pravdová