Kácení třiceti stromů podél říčky Vrchlice má být zahájeno již v příštím týdnu, původně jich mělo být o dvacet více

Dlouho očekávaná výstavba nové stezky pro chodce a cyklisty podél říčky Vrchlice se po řadě schvalovacích procesů přiblížila realizaci. Neobejde se však bez kácení stromů, což vyvolalo na sociálních sítích rozdílné reakce občanů. Vznikla petice za záchranu zdravých stromů.  Poté se zástupci petičního výboru setkali s vedením města. Zatímco jedni podepisují petici za záchranu dřevin, druzí upřednostňují vznik cyklostezky, po které už dlouho volají. Vedení města svolalo na 27. února tiskovou konferenci za účasti zástupců odboru investic, životního prostředí, osadního výboru Hlouška a některých zastupitelů. Kácení stromů by mělo být zahájeno v průběhu příštího týdne a má trvat minimálně tři týdny.

Původní projekt počítal s tím, že k zemi padne o dvacet stromů více

V úvodu setkání starosta Josef Viktora (ANO) připomenul, že výstavbu cyklostezky schválili zastupitelé již v minulém volebním období, v loňském roce se pracovalo na projektové dokumentaci. Výstavbu cyklostezky schválili zastupitelé již v minulém volebním období, v loňském roce se pracovalo na projektové dokumentaci. V první fázi návrhu se podle slov architekta Martina Kremly z odboru investic ukázalo, že pro komfortní cyklostezku by se muselo odstranit okolo padesáti stromů. „Tento počet se podařilo postupnou úpravou dokumentace již ve studii snížit na třetinu. A to zejména zúžením stezky na hraniční hodnotu, oddělením pěšin pro chodce, volbou povrchu pro každý konkrétní úsek a hledáním optimálního průběhu v území. Hledaly se i další možnosti jak ušetřit zeleň přes limitující obecné technické požadavky pro stavby cyklostezek. Ale i z důvodu ochranného pásma železniční tratě a skutečnosti, že oblast je v aktivní záplavové zóně, se nepodařilo najít cestu, jak některé stromy obejít. Dnešní počet kácených stromů zahrnuje i dost dřevin, které v době přípravy projektu byly pouze náletem v nepřístupných místech. Za 5 let dorostly do nějaké velikosti a proto není možné na ně nyní neupozornit. Nicméně i přes kácené stromy má záměr respektovat výjimečné přírodní prostředí a umožnit jeho komfortnější využívání veřejností. Zároveň je potřeba si ale uvědomit, že jde o dopravní stavbu, která s sebou nese změny,“ řekl Martina Kremla s tím, že stezka bude pro cyklisty a chodce zejména alternativou k Masarykově ulici, přetížené automobilovou dopravou. Tedy možností, jak bezpečně projet významnou část města bez kolize a auty.

„Mezi stromy, na které je vydáno povolení ke kácení, jsou náletové dřeviny, vysazené stromy v záplavovém území koryta řeky, ale i sedm zdravých stromů, které přímo kolidují s navrhovanou trasou cyklostezky,“ konstatovala místostarostka Silvia Doušová (STAN a Šance KH) s tím, že se jedná o dlouhodobý záměr, o kterém se v Kutné Hoře hovoří několik posledních let. Více o stromech určených ke kácení a náhradní výsadbě jsme psali ZDE.

Předsedkyně osadního výboru Hlouška Kateřina Daczická (ODS) považuje výstavbu cyklostezky za potřebnou, ptala se však, zda byly skutečně prozkoumány všechny možnosti, jak sedm zdravých stromů uchránit. „Úsek od železničního přejezdu u garáží byl od počátku projektu nejvíce kolizní místo. Stromy v této části jsou téměř na hranici průjezdného profilu železnice a není kam ustoupit,“ konstatoval Martin Kremla a zdůraznil, že pokud má stezka pro chodce a cyklisty sloužit svému účelu, jiná možnost není. Jak upřesnil Milan Šesták z technického oddělení, k pokácení bylo z celkového počtu vybráno i sedmnáct stromů, které sice nejsou v přímé kolizi s plánovanou výstavbou, ale jejichž zdravotní stav je špatný a mohly by ohrozit bezpečnost lidí na stezce. „V okolí plánované cyklostezky je kolem 560 stromů, kácení se týká 31 z nich,“ zdůraznil starosta města Josef Viktora. Kácení stromů musí být provedeno nejpozději do 31. března, kdy končí doba vegetačního klidu.

Kácení stromů v době vegetace odbor životního prostředí nepovolí

Tehdejší starosta Martin Starý (Město PRO lidi) ve svém písemném stanovisku navrhl, aby stromy nebyly káceny najednou, ale postupně v průběhu stavby na základě výjimky v době vegetace, čímž by se podle jeho názoru mohlo množství pokácených stromů minimalizovat. Navíc proti kácení v době vegetace se ohradila Adéla Jiránková z odboru životního prostředí. „Není možné dovolit kácení v době vegetace. Nevidím jediný důvod, proč by odbor životního prostředí měl měnit své stanovisko a povolovat kácení v době vegetace, pokud se podmínky stavby nezmění“ konstatovala s tím, že tento projekt byl dobře připraven.

„Výstavbu cyklostezky jednoznačně vnímám jako přínos pro město, pro občany. Bohužel na úkor sedmi zdravých stromů,“ konstatoval starosta a doplnil, že nařízena je náhradní výsadba. Jak doplnil místostarosta Vít Šnajdr (Piráti), projekt jiné řešení neumožňuje. „Mrzí mě, že půjde k zemi třicet stromů. Některé z nich jsou ale nálety, stromy nemocné. Přínosem bude bezpečné propojení sídliště Hlouška se sportovním areálem a lokalitou Sedlec. Součástí bude i  veřejné osvětlení,“ doplnil místostarosta

Řeší se kácení stromů na poslední chvíli?

Kateřina Špalková (Město PRO lidi) výstavbu cyklostezky schvaluje. Upozornila však na to, že bouři nevole a vznik petice vyvolala špatná informovanost obyvatel. „Proč se kácení stromů řeší takhle na poslední chvíli?,“ ptala se. Starosta Viktora na to reagoval tím, že vše má své zákonné lhůty. Žádost o kácení stromů byla podána 31. října 2019. Oznámení o zahájení řízení bylo vydáno 20.11.2019 a souběžně s tím byl informován spolek Denemark, který se ke kácení stromů na území města může vyjadřovat. Spolek Denemark se v zákonné lhůtě do správního řízení nepřihlásil. „Při tomto oznámení bylo řízení přerušeno, protože území zasahuje do ochranného pásma městské památkové rezervace. Žadatel (město) byl vyzván k doplnění podkladů o stanovisko orgánů státní památkové péče. To bylo doplněno dne 13. ledna 2020,“ konstatovala Kristýna Kosová s tím, že rozhodnutí o kácení stromů bylo vydáno 27. ledna 2020. Rada města 19. února schválila výsledky poptávkového řízení na pokácení stromů. Práce budou provádět Technické služby města Kutné Hory.

Místo stromů, které budou muset ustoupit, byla nařízena náhradní výsadba

Místostarosta Vít Šnajdr konstatoval, že díky iniciativě Martina Kremly a odboru životního prostředí bylo s Povodím Labe dohodnuto, že v místě povolí náhradní výsadbu, což není běžné. Kateřina Špalková (Město pro lidi) se zajímala o to, zda byly vybrány stromy, které pasují do daného území a zda mají perspektivu a nebudou muset být za deset let pokáceny. Jak uvedli pracovníci odboru životního prostředí, skladba dřevin byla vybrána tak, aby byla v souladu se současnou druhovou skladbou. Jelikož se území nachází v ochranném pásmu památkové rezervace, ke kácení i nové výsadbě se vyjadřoval odbor státní památkové péče. Vysazeny budou vzrostlejší kvalitnější sazenice.

Povrch stezky bude převážně mlatový, část tvořená asfaltem

Architekt Martin Kremla připomenul projekt cyklostezky Vrchlice a jeho částí. K dispozici je na webových stránkách města již více než rok. Povrch stezky je z větší části tvořen mlatovým povrchem. V úseku od železničního přejezdu u garáží Hlouška až k zastávce Sedlec je na základě žádostí místo původně navrhovaného mlatu pevný asfaltový povrch, což umožní dětem jízdu například na in-line bruslích. Asfaltový povrch odpovídá i charakteru tohoto úseku, je pohodlnější pro jízdu a snadnější pro údržbu.  Počítá se s tím, že do budoucna bude cyklostezka prodloužena podél Vrchlice až k hlavnímu nádraží.

Cyklostezka nabídne i odpočinkové a relaxační zóny

Výstavbu cyklostezky Vrchlice je spolu s již dokončenou stezkou pro chodce a cyklisty na Kaňk součástí projektu Podpora cyklodopravy v Kutné Hoře, na který město získalo dotaci.  Stezka pro chodce a cyklisty podél říčky Vrchlice řeší úsek o délce necelé dva kilometry, propojí centrum města od Středových pekáren až k vlakové zastávce Sedlec. Dokončena má být ještě letos.  Pro zvýšení atraktivity místa je stavba podle slov architekta Martina Kremly doplněna odpočinkovými místy, přístupy k řece s posezením, vylepšením propojení na stávající lávky. Součástí pěšin a stezky budou atypické lavičky a „smart“ veřejné osvětlení, které umožní regulaci osvětlení dle potřeb.

Zvukový záznam tiskové konference je k dispozici na webových stránkách města ZDE.

Monika Pravdová

 

 

Stavba se nachází v záplavovém území Q100, částečně i v aktivní zóně. Záplavové území bylo schváleno Krajským úřadem Stř. kraje, odborem životního prostředí a zemědělství dne 25. 4.20015. Součástí podkladů stavby je také hydrotechnické posouzení Vrchlice – 1. Etapa, které vypracovala v prosinci 2016 společnost Vodohospodářský rozvoj a výstavba, a.s. Z posouzení vyplývá, že výstavbou stezky nedojde k významnému ovlivnění odtokových poměrů a změně rozsahu záplavového území. K záměru vydalo své kladné stanovisko Povodí Labe s. p. zn. PVZ/17/1198/Hm/0 ze dne 7. 2.2017.

 

 

 

Zavřít menu