Stromy kolem Vrchlice ustoupí výstavbě cyklostezky, za pokácené dřeviny je nařízena náhradní výsadba

Z důvodu plánované výstavby cyklostezky Vrchlice dojde v nejbližších dnech k razantnímu zásahu do zeleně v úseku od Středových pekáren k železniční zastávce Kutná Hora – Sedlec. Pokáceno bude celkem 30 stromů. Nařízena je náhradní výsadba.

Kácení stromů je podle slov starosty města Josefa Viktory (ANO) nezbytné, protože stromy kolidují s navrhovanou trasou cyklostezky. Z druhé strany je ochranné pásmo železniční tratě.

„Rada města 19. února schválila výsledky poptávkového řízení na vykácení stromů, práce budou provádět Technické služby města Kutné Hory,“ konstatoval starosta.

K zemi tak padne třináct javorů, čtyři jírovce, tři jasany, jeden trnovník akát, šest ořešáků a třešeň. Kácení musí být provedeno podle slov Milana Šestáka z technického oddělení Městského úřadu Kutná Hora nejpozději do 31. března, kdy končí doba vegetačního klidu.

„Je to poděděný projekt. Radost z kácení stromů jsme neměli. Podmínkou je, aby byla připravena náhradní výsadba,“ řekla místostarostka Silvia Doušová  (STAN a Šance KH) s tím, že z jedné třetiny se jedná o náletové dřeviny, další část tvoří stromy, které byly vysazeny nevhodně v záplavovém území koryta řeky, kde nemají být. K zemi však padne i několik zdravých stromů, které brání realizaci projektu. Podle slov Milana Šestáka bude za pokácené stromy vysazeno sedm jírovců, deset javorů, šest lip srdčitých, pět javorů a tři jasany ztepilé.

Výstavbu cyklostezky Vrchlice schválili zastupitelé již v minulém volebním období. Je součástí projektu Podpora cyklodopravy v Kutné Hoře, na který město získalo dotaci.

„Pokud je patnáct let požadována nějaká investice, výstavba cyklostezky, tak jsme se lidem snažili vyjít vstříc a stezku zrealizovat,“ uvedl tehdejší starosta Martin Starý (Město PRO lidi) a doplnil, že původně se mluvilo o nutnosti pokácet jen sedm stromů v blízkosti přejezdu u garáží. „I tak jsem požadoval náhradní výsadbu a moc se mi to nelíbilo. O dalším kácení stromů jsem se dozvěděl až na podzim 2019, kdy jsme dostali oznámení o kácení do Denemarku,“ konstatoval Martin Starý s tím, že jednal s odborem investic o možnosti kácet stromy až při realizaci v létě a jen ty nejakutnější. „Byla snaha stromy místně obejít a projekt přizpůsobit stromům. Bylo mi řečeno, že to nejde,“ konstatoval Martin Starý s tím, že rozhodně je nutné mít náhradní výsadbu v počtech tři kusy za jeden pokácený strom. „Vím o tom, že Povodí Labe tlačí k likvidaci stromů v záplavovém území podél toku, kácení vyžadují i České dráhy z důvodu výhledu na návěstidla, ochrany tratě atd. Nadřazují bezpečnost před zelení. Ochranné pásmo je cca osm metrů od osy kolejí, takže by podle ČD mělo jít k zemi mnohem víc stromů,“ dodal Martin Starý.

Cyklostezka Vrchlice propojí historické centrum města s katedrálou v Sedlci a dříve dokončeným úsekem ještě s Kaňkem. „Letos budovaný úsek cyklostezky Vrchlice řeší trasu o délce zhruba 1,5 kilometru od mostu v Čáslavské ulici až k železniční zastávce Sedlec,“ konstatoval Jiří Janál z odboru investic MěÚ Kutná Hora. Cyklostezka kopíruje stávající cestu kolem toku Vrchlice. Přes Sedlec bude stezka „Vrchlice“ propojena po místních komunikacích s již  realizovanou stezkou Sedlec-Kaňk. Výstavba z důvodu dotačních podmínek musí být podle slov starosty Josefa Viktory dokončena ještě letos.

Monika Pravdová

 

 

Zavřít menu