Panelová diskuze ke generelu dopravy, části týkající se návrhů dopravního řešení ve Vnitřním městě, se konala 11. 11. ve sportovní hale Klimeška. Setkání moderoval Jaroslav Kacer, smart city manager města Kutné Hory.
Na palubovce Klimešky přivítal za odbor dopravy Danu Ladrovou a Kateřinu Gygalovou, za odbor regionálního rozvoje a územního plánování Věru Klimentovou a Pavlínu Daňkovou, za městskou policii Borise Doubravu, za kutnohorské podnikatele Vladimíra Střihavku, předsedu Okresní hospodářské komory, za Osadní výbor Vnitřní město jeho předsedkyni a novou zastupitelku Janu Buřičovou (Město pro lidi) a za vedení města místostarostu Víta Šnajdra (Piráti). Jaroslav Kacer v publiku uvítal také starostu města Josefa Viktoru (ANO), místostarostku Silvii Doušovou (STAN a Šance KH) a další hosty a občany města.
Místo zpracovatelů generelu z ČVUT Praha, Fakulty dopravní, kteří se debaty nemohli účastnit, stejně jako původně avizovaní zástupci dopravního inspektorátu Policie ČR a hlavní architekt města Kutné Hory, prezentoval navrhovaná řešení dopravy v centru města Vít Šnajdr. Připomenul cíle generelu dopravy, mezi které patří mimo jiné i eliminace nadbytečné dopravy a dopravy v klidu z historického centra města. Tomuto záměru odpovídají první dvě varianty. Později vypracována varianta 3, která vychází z podnětů veřejného projednání z 20. ledna 2020. Tu však řešitelský tým k realizaci nedoporučuje.
„Jestliže cílem generelu bylo zklidnit dopravu v centru města, tak tomu nejvíce odpovídá první varianta,“ řekla za odbor dopravy Dana Ladrová. Naopak Vladimír Střihavka se jednoznačně kloní k variantě číslo 3, která ponechává stávající systém dopravy. „Varianta jedna a dvě vyhání dopravu z centra města. Současná varianta číslo 1 ruší v dříve nejvíce frekventovaných obchodních ulicích Husově, Kollárově a Tylově zhruba 70 parkovacích míst. Nahání městský autobus Tylovou ulicí směrem nahoru a odklání dopravu osobních vozidel z Tylovy ulice nahoru do Libušiny ulice,“ konstatoval a podotkl, že Komenského náměstí, kde jsou restaurace a staví se hotel, by nebylo možné zavážet, stalo by se neobslužným. Obává se i toho, že ztráta parkovacích míst v Tylově ulici bude znamenat znehodnocení ceny objektů, které tam stojí.
Odbor regionálního rozvoje a územního plánování se podle slov Věry Klimentové přiklání k variantě číslo dvě a to zejména z důvodu zjednosměrnění komunikací, což by umožnilo v těchto místech parkování s tou výhradou, že by zůstaly obousměrné ulice Husova, Lierova a Václavské náměstí. „V případě, že by se to osvědčilo, bylo by možné přistoupit k variantě 1,“ řekla Věra Klimentová. K variantě č. 2 se přiklonil i Boris Doubrava, zástupce městské policie. „Je vstřícnější pro rezidenty, dopravní obsluhu, případné návštěvníky,“ doplnil s tím, že by byla možnost zapracovat další prvky i z jiných variant.
Za rezidenty a osadní výbor Vnitřní město promluvila zastupitelka Jana Buřičová (Město pro lidi): „Vedli jsme o tom dlouhé diskuze, nakonec jsme dospěli k závěru, že požadavky občanů žijící ve Vnitřním městě nejvíce reaguje varianta číslo 3.“
Zazněla řada dalších připomínek, podnětů i z publika. Jaroslav Kacer průběh diskuze využil k přednášce o zkušenostech s řešením dopravy z jiných světových měst.
Místostarosta Vít Šnajdr konstatoval, že za vedení města považuje za přínosné slyšet názory občanů, odborníků a pokusit se nalézt společné řešení. „Není to otázka dvou, tří let, ale dvaceti a více. Chceme dojít ke shodě tak, aby doprava byla příznivá jak k rezidentům, návštěvníkům i místním podnikatelům,“ dodal místostarosta.
Výstupy dopravního generelu jsou k dispozici na webových stránkách města.
pra