Občané měli příležitost vznést připomínky a podněty k jednotlivým částem dopravního generelu i při veřejném projednávání, původní zadání projektu s ním nepočítalo

Největší diskuze při veřejném projednávání dopravního generelu vyvolala 20. ledna v Dačického domě problematika dopravy v historickém centru města. Konferenční sál Dačického domu byl zaplněn, místa k sezení nestačila.

Zadání dopravního generelu schválili zastupitelé v minulém volebním období

V úvodu setkání starosta města Josef Viktora (ANO) ocenil zájem občanů o projednávání dopravního generelu. Vít Holub, referent odboru regionálního rozvoje a územního plánování Městského úřadu Kutná Hora, který byl zároveň moderátorem setkání, připomenul historii vzniku dopravního generelu. Zpracování a zadání schválili zastupitelé v minulém volebním období. Zakázkou byli pověřeni od podzimu 2018 experti z ČVUT v Praze Fakulty dopravní, konkrétně Martin Jacura, Jiří Čarský a Petr Richter.

S dílčími výsledky dopravního generelu byli zástupci komisí průběžně seznamováni 

„V průběhu celého zpracování autoři generelu přicházeli s novými daty a údaji, které vzešly z analýz a měření. Veškeré údaje byly průběžně předkládány pracovní skupině pro dopravní generel,“ uvedl Vít Holub a doplnil, že v pracovní skupině pro generel byli spolu se zástupci města, zastupitelů i členové jednotlivých osadních výborů a zástupci jednotlivých komisí rady města.  „Snaha komunikovat generel s veřejností byla od začátku. Nicméně jsme se se spolu s místostarosty dohodli, že představíme generel  dopravy před jeho finální podobou při veřejném projednání,“ řekl starosta Josef Viktora. Jak zaznělo 23. 1. při tiskové konferenci po jednání rady města, dopravní generel původně s žádným veřejným projednáváním nepočítal. „Veřejné projednání jsme chtěli udělat, aby se s ním občasné seznámili a věděli, co to obnáší,“ podotkl místostarosta Vít Šnajdr (Piráti). Dílčí výstupy dopravního generelu, které postupně přicházely, dostávaly k dispozici dotčené osadní výbory a příslušné komise jako například dopravní, strategická, životního prostředí,  atd.

Připomínky a podněty občanů byly vyhodnoceny, případně zapracovány do generelu

Občané měli příležitost vznést připomínky a podněty k jednotlivým částem dopravního generelu písemně do 15. ledna, nebo přímo při veřejném projednávání. Návrh dopravního generelu byl zveřejněn na webu města od ledna 2020.

Podle slov Pavlíny Daňkové z odboru regionálního rozvoje a územního plánování, která je koordinátorkou projednávání návrhu Generelu dopravy města Kutná Hora, nelze přesně říci, kolik připomínek bylo, protože jeden email jich obsahoval deset, jiný čtyři atd. a některé náměty se opakovaly. „Zhotovitelé generelu na písemné i ústní dotazy a připomínky odpovídali v průběhu veřejného projednávání. Zazněly také dotazy a návrhy zcela nové, které budou vyhodnoceny, a tudíž může v návrzích dojít ještě k úpravám,“ konstatovala Pavlína Daňková a dodala, že dojde k setkání pracovní skupiny, která se seznámí se všemi připomínkami a vyhodnotí je. Na tomto základě budou vyvozeny další postupy.

Generel navrhuje možná řešení problematiky parkování, dopravy v klidu i pohybu

Při veřejném projednávání autoři generelu představili dopravní průzkumy, navrhované úpravy a uspořádání páteřních místních komunikací, analýzu městské hromadné dopravy, navrhované trasy pro cyklisty, které ve městě zatím chybí, i dopravu v historickém centru, na sídlištích Šipší a Hlouška.

Jak zdůraznili autoři dopravního generelu, zpracováván byl se snahou, aby došlo ke zlepšení mobility v rámci města a zároveň ke zvýšení bezpečnosti dopravy a kvality života ve městě. „Pokud chceme zvýšit kvalitu života ve městě, nezbyde nám nic jiného, než eliminovat dopravu, která je nadbytečná, zbytná, tranzitní. Omezit dopravu v centru města, naopak zajistit jinou alternativu. Centrum jsme pojali jako klenot, ke kterému bychom měli přistupovat s úctou. Náměstí a parkoviště není totéž,“ řekl jeden z autorů navrhovaného generelu. Právě doprava v historickém centru města vyvolala bouřlivé diskuze. Podnikatelé považují eliminaci automobilové dopravy za další „umrtvení“ centra. Pravdou je, že řada motoristů v současné době nerespektuje povolené stání v centru na dobu 30 minut, a tak je nejen Tylova ulice, ale i Palackého náměstí a Kollárova ulice neustále zaplněna zaparkovanými vozidly. Na druhou stranu navrhované změny na obou sídlištích byly přijaty souhlasně, jelikož díky nim vznikne několik set parkovacích míst navíc. Diskuze byla také o záchytných parkovištích, legalizaci stávajících parkovacích míst zjednosměrňováním dalších ulic, výstavbě parkoviště pro cca 30 vozidel v Uhelné ulici po zbouraném činžovním domě atd.

Generel by měl pomoci k řešení problematiky parkování i zlepšení kvality života ve městě

Zadáním generelu bylo podle slov místostarosty Víta Šnajdra zlepšení mobility a dostupnosti města, zvýšení dopravní bezpečnosti a ochrany obyvatel, zvýšení účinnosti a efektivity při přepravě osob a zboží, zvýšení kvality života ve městě, ekonomický a společenský rozvoj města a zlepšení image města.  „Dopravní generel je základní dopravně inženýrský dokument v oblasti rozvoje a udržitelnosti dopravy ve městě a nejbližším okolí, který identifikuje hlavní problémy dopravy a zároveň navrhuje opatření na jejich řešení v etapách s výhledem do let budoucích. Je strategickým dokumentem v oblasti dopravy. Nelze srovnávat s územním plánem, jehož jednotlivé postupy podléhají stavebnímu zákonu.  Strategický plán měst  také není legislativně nijak zakotvený,“ vysvětlila Pavlína Daňková.

V plánu jsou další veřejná projednávání navrhovaných opatření

Finální verzi dopravního generelu bude mít město k dispozici na konci března. Na základě usnesení zastupitelstva byla Rada města Kutné Hory pověřena uspořádat v oblastech dotčených generelem dopravy další veřejná projednání navrhovaných opatření za účelem vytvoření harmonogramu a strategie přijímání konkrétních opatření.

Monika Pravdová

 

Zavřít menu