Podporu a pomoc občanům, kteří se ocitli v různých nepříznivých sociálních situacích, poskytuje odbor sociálních věcí a zdravotnictví, který sídlí v Radnické ulici 178 v Kutné Hoře a jehož vedoucím je Marián Šlesingr. Pro Kutnohorské listy připravil seriál, v němž se věnuje reportážím o sociálních službách, které působí v Kutné Hoře. Hlavním cílem reportáží je zvýšit informovanost o možnostech pomoci a podpory nejen pro občany města Kutná Hora.
Víte o tom, že i ve stáří nebo se zdravotním postižením můžete žít aktivním životem? Mít podporu při užívání si života podle svých představ a v nezávislosti na blízké osobě? Osobní asistence vám pomůže zvládat každodenní činnosti s úsměvem na tváři.
Osobní asistence pomáhá lidem v oblastech, ve kterých potřebují pomoc druhé osoby, jež zahrnují kontakt se sociálním prostředím a veškerou podporu při prosazování zájmů a práv daného člověka, ale i pomoc při chodu domácnosti, sebeobsluhy, hygieny apod.
DIGNO (důstojnost), zapsaný spolek poskytuje služby v oblasti sociální péče, a to formou osobní asistence. Své služby nabízí nejen klientům z Kutné Hory, ale z celého kutnohorského okresu (kromě Zruče n. Sázavou) s přesahem do blízkého okolí sousedící části kolínského okresu. V Kutné Hoře působí již od roku 2001.
„Naším cílem je pomáhat občanům se zdravotním postižením (včetně vozíčkářů) a seniorům zůstat co nejdéle v domácím prostředí a žít plnohodnotný a důstojný život.“ Služba je poskytována osobám od 6 let věku.
Mezi nejčastější služby osobní asistence patří pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, při hygieně, při zajištění stravy a chodu domácnosti (např. doprovod na nákup, ke kadeřníkovi, na pedikúru). Dále aktivizační činnosti a zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (např. doprovod na kulturní akci, do kavárny, knihovny, na procházku). Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí (např. doprovod k lékaři, na úřady).
Osobní asistence je terénní služba. Je tedy poskytována přímo v domácnostech klientů, a to v předem dohodnutou dobu a rozsahu. Osobní asistentky jsou klientům k dispozici 24 hodin denně v pracovních dnech, o víkendech i svátcích.
Osobní asistence probíhá formou služby: nárazově (např. zastoupení člena domácnosti v péči o klienta z důvodu nemoci, dovolené apod.), pravidelně nebo celodenně. Vždy jsou zajišťovány základní životní potřeby klienta.
K dispozici máme dva osobní automobily. Jeden přizpůsobený pro přepravu imobilních klientů bez nutnosti přesedat z vozíků. Využívány jsou k odvozu klientů k lékaři, do nemocnice, lázní, na úřady apod. Vždy je nutné si odvoz dostatečně dopředu objednat, nefungujeme jako taxi služba.
Osobní asistence není hrazena pojišťovnou. Úhrada za hodinu poskytnuté služby je stanovena na základě zákona o sociálních službách. Nyní činí 165,- Kč za hodinu.
Svým klientům zcela zdarma poskytujeme také poradenství v sociálně-právní oblasti. A pomáháme při vyřízení žádosti o získání/zvýšení příspěvku na péči.
V případě akutní situace nabízíme možnost zapůjčení invalidního vozíku a toaletního křesla.
Osobní asistence je VŽDY poskytována na základě písemně uzavřené Smlouvy o poskytování sociální služby. Tuto smlouvu s klientem uzavírá naše sociální pracovnice/koordinátorka při osobním jednání.
Bližší informace o činnosti spolku Digno (důstojnost) najdete na webových stránkách – www.digno.cz nebo na FB profilu – www.facebook.com/DignoKutnaHora.
Zodpovíme veškeré vaše dotazy, ke každému klientovi přistupujeme individuálně.
Kontakty:
- koordinátorka osobní asistence: +420 724 312 354
jf, mš



