Prevence šikany, výuka postavená na spolupráci a angličtina jako v „call centru“. Učitelé vyrazili za inspirací na ZŠ Jana Palacha

ZŠ Jana Palacha otevřela své dveře v uplynulých dnech hned dvakrát – 21. března veřejnosti a o pár dní později kolegům z Kutnohorska, kteří sem přišli v rámci inspirativní návštěvy pořádané Centrem podpory vzdělávání, které společně zakládají Eduzměna a MAP Kutnohorsko.

Pedagogy zaujala už samotná budova – škola má nadstandardní sportovní zázemí, jako jedna z mála v regionu je skutečně bezbariérová (má výtah), jazyková učebna je plně vybavena počítači, mikrofony a sluchátky pro všechny studenty a vnitroblok plní vyvýšené záhony.

Část účastníků zamířila na ukázkovou hodinu postavenou na programu prevence proti šikaně KiVa. Učitelka Dagmar Schovancová se jím zde zabývá už čtvrtým rokem. Nejprve s dalšími sedmi kolegy ze školy, které program zaujal, zjišťovali vnímání šikany na škole a procházeli školeními. Poslední dva roky potom v souladu s KiVou zařazují pravidelně dvakrát za měsíc hodiny zaměřené na prevenci.

Přítomní druháčci bez problému jmenují tři základní podmínky, aby bylo dané jednání jako šikanu možné označit. „Tedy že jsou zapojeni silnější proti slabším, že se opakuje a že bývá konáno skrytě,“ opakují si. Pak sledují videa s popisem různých situací a debatují o tom, zda v daném případě jde o šikanu, nebo ne. Někdy prý Schovancová zařazuje i divadelní scénky, kdy si děti zkouší různé situace samy prožít. „Jsem s tím moc spokojená, mnohem častěji za mnou teď  chodí, když je něco trápí nebo když vidí nějakou situaci, která jim přijde riziková,“ říká učitelka. „Když se o těch věcech bavíme průběžně, předejdeme tomu, aby eskalovaly,“ dodává.

Část účastníků navštívila hodiny postavené na spolupráci v první a druhé třídě a někteří zavítali také do jazykové učebny. Tam osmáci za pomoci aplikací Kahoot a Wordwall plnili různá cvičení. Trénink podmiňovacího způsobu jim okořenila práce ve skupinkách, aniž by museli udělat jediný pohyb směrem k parťákům napříč učebnou – spároval je totiž program Omneo Visor. Ten umožňuje propojit sluchátkové sety napříč učebnou a nechat žáky vzdáleně pracovat se spolužáky. Učitel může poslouchat jednotlivce či skupinky a také kontrolovat, zda mají děti na počítači zapnuté opravdu to, co mají mít. Petra Špillerová nástroj používá i na nácvik čtení. „Je to dobré pro žáky, kteří se stydí číst před třídou,“ chválí si angličtinářka. Jazykovou učebnu používá druhý rok a střídá ji s běžnými místnostmi. Omneo Visor jí navíc pomáhá soustředit se na jednotlivé žáky. „Když je tu hlučněji, přes sluchátka snadněji ostatní odfiltruji,“ dodává učitelka. A spokojení jsou i osmáci „Je to cool, fajn změna, strávit celou angličtinu u počítače,“ shoduje se klučičí skupinka.

Postřehy z hodin účastníci inspirativní návštěvy, složení tentokrát zejména z učitelů ze ZŠ Žižkov, ZŠ Suchdol, ZŠ Nové Dvory a ZŠ Malešov, sdíleli s ostatními. „Bylo to osvěžující,“ pochvaluje si Jitka Smejkalová z novodvorské základky. „A bylo fajn i povídat si jen tak s ostatními, člověka uklidní slyšet, že některé věci jako inkluze jsou výzvou všude,“ říká prvostupňová pedagožka.

Inspirativní návštěvy uvnitř regionu i mimo něj pro pořádá pro pedagogy Centrum podpory vzdělávání, které společně zakládají Eduzměna a MAP Kutnohorsko, celoročně. 9. dubna byli pedagogové zváni na návštěvu ZŠ Uhlířské Janovice, 10. dubna se pojede do MŠ Chrudim a 23. dubna je v plánu exkurze na ZŠ Ohradní na Praze 4. 14. května se chystáme na MŠ Dačického v Kutné Hoře. A v dubnu pojede skupina učitelů díky podpoře našich dlouhodobých dárců a také společnosti Randstad za inspirací dokonce do Holandska.

ZŠ Jana Palacha letos slaví 40 let od svého založení a zve na řadu akcí spojených s výročím. Podrobnosti najdete ZDE.

Lucie Römer, redaktorka Eduzměna Kutnohorsko

Zavřít menu