Službu Lepší místo již používají na deseti radnicích. Čtyři z deseti starostů, kteří chtějí naslouchat problémům a nápadům svých občanů, se v květnu setkali v Kolíně s cílem porovnat zkušenosti a vzájemně se inspirovat v jejím dalším používání. Služba umožňuje úřadům spolu s občany snadno a rychle zlepšovat veřejný prostor.
.
Více než sto tisíc obyvatel Česka žije ve městech, která se rozhodla aktivně nabízet svým obyvatelům Lepší místo. Služba umožňuje úřadům spolu s občany snadno a rychle zlepšovat veřejný prostor. “Lepší místo je dnes v českém prostředí něco absolutně výjimečného. Systém je propracovaný a přitom uživatelsky velmi jednoduchý. Je to dárek pro každé město a každé by se ve vlastním zájmu mělo do Lepšího místa pustit,” zhodnotil používání v Kolíně starosta Vít Rakušan. Služba provozovaná stejnojmennou neziskovou organizací ve městě funguje již dva a půl roku, za tu dobu se lidem spolu s úředníky podařilo vyřešit na sto třicet problémů či nápadů na zlepšení ve veřejném prostoru. Ať již jde o rozbitou lavičku nebo třeba černou skládku, každý může jednoduše během pár minut upozornění na problém odeslat do povolaných rukou. Stačí místo vyfotit a vložit na www.lepsimisto.cz. Tam tip zaznamená odpovědný úředník a začne jej řešit. Podněty lze hlásit také přímo z ulice prostřednictvím aplikace pro chytré telefony. Z Kolína se služba v posledních měsících za pomoci významné české nevládní organizace Fond Otakara Motejla úspěšně šíří do dalších měst v Česku. Používají ji nejen v nedaleké Kutné Hoře nebo Českém Brodu, ale také v Lysé nad Labem na Nymbursku, ve městské části Praha-Čakovice, v Čelákovicích na Praze-východ nebo na Vysočině v Novém Městě na Moravě. “Projekt Lepší místo přispívá k větší transparentnosti radnice. Je to další krok ke zkvalitnění a zjednodušení komunikace s veřejností. Občané tak mají novou možnost, jak rychle upozornit na problémy ve městě. A my zase máme další příležitost, jak se dozvědět o názorech a představách občanů,” pojmenoval starosta Kutné Hory Ivo Šanc, jaké výhody projekt městu přináší.
Spolu s představiteli samosprávy na setkání dorazili i zaměstnanci radnic, kteří se ve svém městě o službu starají. Nejčastěji řeší hlášení o nepořádku, zničených lavičkách, koších či problémy s přebujelou zelení. Objevují se však i nápady na vylepšení, například na umístění workoutového hřiště nebo nového přechodu pro chodce. Vedle obyvatel desítky měst, která sama službu aktivně nabízí svým občanům, může Lepší místo využít kdokoliv v Česku. Pokud příslušná radnice s projektem dosud nespolupracuje, dostane starosta e-mail s upozorněním na nový podnět. Celkem již lidé na území republiky vložili na sedm set tipů na zlepšení, třetinu se úřadům daří vyřešit.
(tz)
.
Nebyly nalezeny žádné obrázky
.