Měšťanský pivovar v Kutné Hoře staví na tradici a vydává se novými cestami

Kolik piva bylo v Kutné Hoře uvařeno od středověku do dnešní doby, to už nikdo nespočítá. Určitě by z něj bylo menší moře kousek od Prahy. Jak se však daří tradičnímu pivovaru dnes, kdy se firmy potýkají s následky pandemie, sčítají ztráty a musejí čelit nové a nové konkurenci? Zašli jsme se zeptat přímo do Měšťanského pivovaru v Kutné Hoře Alexandry Sokačové, která se jako marketingová manažerka snaží chránit historický odkaz a zároveň hledat moderní metody prodeje kutnohorského piva.

Jak dlouhá je tradice pivovarnictví v Kutné Hoře?

Věřte, nevěřte, je to tradice dlouhá téměř 500 let. Polovina tisíciletí! Zdejší měšťanský pivovar byl založen roku 1573 a kutnohorské pivo míval na svém stole císař Rudolf II. Pivovar pod správou kutnohorských měšťanů prosperoval a nezničily jej ani revoluční doby, kterými naše země v průběhu staletí procházela. Pivo se zde vařilo dokonce i za minulého režimu, kdy po znárodnění patřil pivovar do majetku státu. Po listopadové revoluci se vrátil do majetku města, které jej pronajalo společnosti Heineken. Srdce pivovaru se zastavilo až v roce 2009, kdy pronajímatel pivovar zavřel, zařízení rozebral a odvezl.

Zní to jako pohádka, ale zatím nám chybí šťastný konec!

Nebojte se, konec jedné etapy naštěstí neznamenal konec kutnohorského piva. To si svoji cestu na svět znovu našlo. Zpustošený areál koupily Pivovary Koruny české. Kousek po kousku dělníci na zdemolovaných základech postavili novou varnu i otevřené spilky, do klášterních sklepů se vrátily ležácké tanky. Pivovar měl tentokrát více štěstí, protože noví majitelé zahořeli láskou k místnímu pivu a snažili se zachovat genius loci tohoto místa. Od roku 2017 pivovar opět nabízí to pravé kutnohorské pivo.

Vše pokračuje jako dříve, nebo bylo nutné udělat nějaké zásadní změny?

Co se týče receptury, držíme se ověřené tradice. Ovšem z hlediska personálního obsazení pivovaru prošel podnik v minulém roce velkými změnami. Majitel posílil prodejní tým, v jehož čele stojí obchodní ředitel Ing. Richard Moravec. Základem marketingu je kvalitní pivo a osobní přístup k našim zákazníkům. Snažíme se porozumět jejich požadavkům a přáním a všechna jednání stavíme na vzájemné důvěře a respektu.

Pivovar je provázán s Kutnou Horou a celým regionem. Jsou pro vás místní lidé důležití?

Jsou nejen důležití, ale i zcela nepostradatelní. My jsme lokální pivovar. Proto se náš tým zaměřuje na prezentaci značky hlavně v tomto regionu. Podporujeme lokální akce a spolupracujeme s místními partnery a osobnostmi. Proto jsou tvářemi značky Měšťanský pivovar v Kutné Hoře například fotbalisté místní Sparty Kutná Hora, bojovník MAM Daniel Bruno Brunclík, závodníci Spartan Race Michal a Martina Pavlíkovi nebo hudební kapely Civilní obrana a Sendwitch. Pomáhají nám psát nový příběh kutnohorského piva. Samozřejmostí jsou pro nás i korektní a přátelské vztahy s městem a komunální politikou.

Jak se nová strategie projevila v obchodních výsledcích pivovaru? A jak ji zasáhl jarní nouzový stav?

Provázanost všech našich aktivit měla přímý dopad na spotřebu piva. V minulém roce to dokonce bylo 1 400 000 piv! Přibližně polovina z toho byla vyčepována v restauracích, pivnicích a barech. Letos však koronavirus změnil plány a myšlení většiny z nás. Také plány Měšťanského pivovaru v Kutné Hoře proto doznaly pro tento rok velké změny. Vydali jsme se novým směrem, rozšířili jsme distribuční síť lahvového piva do sítě COOP družstvo HB a do prodejen Albert. Zavedli jsme novou službu s názvem „Pivo jede k vám“ s rozvozem piva až do domu, otevřeli jsme „Vokno“ s čepovaným pivem přes ulici v objektu budoucí pivovarské restaurace. Prodej piva v PET lahvích se osvědčil, a tak v něm pokračujeme i v naší pivovarské prodejně. Plníme je nefiltrovanou Kutnohorskou Stříbrnou.

Takže do budoucnosti jste optimistka?

Doba není jednoduchá, ale zdejší měšťanský pivovar má své kořeny zapuštěny tak hluboko, že jej nevyvrátí ani současné problémy. Naopak, právě nyní se kutnohorské pivo ještě více zapisuje do povědomí zdejších pivařů, kterým přináší radost a potěšení. Vždyť tradice, patriotismus, hrdost na místní historii a slavný pivovar, to jsou ingredience, které se koupit nedají. Ostatně právě díky nim se v Lorci vaří pod dohledem sládka Kuby Hájka skvělé pivo.

Pro letošní rok připravujeme překvapení pro naše skalní fanoušky! Brzy se dozvíte více na FB profilu pivovaru nebo webových stránkách pivokutnahora.cz.

PI

Zavřít menu